Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Bild – Porträtt

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Porträtt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 7-9 ska undervisningen omfatta bland annat:

  • Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
  • Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
  • Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.
  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer.

Betygskriterier

För betyg E i slutet av årskurs 9: Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till porträtt (10 min)

  • Förklara vad ett porträtt är och dess historia.
  • Visa exempel på kända porträttverk från olika epoker.
  • Diskutera vad som gör ett porträtt intressant.
  • Prata om olika tekniker för porträttmåleri och fotografering.

Materialgenomgång (15 min)

  • Presentera de material och verktyg som kommer att användas: papper, pennor, färger, kameror.
  • Demonstrera tekniker som blyertsteckning, måleri och digital fotografering.
  • Visa exempel på hur man arbetar med skuggning och komposition.

Praktisk övning: Skapa ett eget porträtt (15 min)

  • Dela ut material och låt eleverna börja skissa sina porträtt baserat på fotografier eller modeller.
  • Ge individuell feedback och tips under skapandeprocessen.
  • Uppmana eleverna att tänka på ljus och skugga i sina verk.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Låt några elever visa sina verk och beskriva sina tankar bakom porträttet.
  • Diskutera vad de lärt sig om porträtt och hantverket bakom.
  • Förbered dem för nästa lektion där de kommer att utveckla sina porträtt vidare.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Porträtt En avbildning av en person, oftast med fokus på ansiktet. Från latin “portrahere” som betyder “att föra fram”.
Komposition Arrangemang av visuella element i en bild, viktig för att skapa balans och fokus. Från latin “componere” som betyder “att sätta ihop”.
Ljus och skugga Teckning och måleri av ljus och mörker för att skapa djup och dimension. Från fornnordiska “ljus” och “skugga”.
Teknik Metoder eller sätt att utföra en konstnärlig process. Från grekiska “techne” som betyder “konst, skicklighet”.

Diskussionsfrågor

  1. Hur kan valet av material påverka det porträtt du skapar? Tänk på hur olika medier såsom olja, akryl eller digitala verktyg förändrar uttrycket.
  2. Vilka känslor eller budskap vill du förmedla genom ditt porträtt? Diskutera med din granne om det är möjligt att uttrycka komplexa känslor genom porträtt.
  3. Tänk på historiska porträtt av kända personer, hur tror du deras livsberättelser påverkar hur vi ser på dem idag? Diskutera om och hur kulturella kontexter formar våra tolkningar av porträtt.

Aktivitet

Eleverna ska skapa sina egna porträtt av varandra, antingen genom traditionellt måleri eller digital fotografering. De ska arbeta i par, där den ena personen poserar och den andra skapar antingen ett tecknat porträtt eller fotograferar. Efter att de har skapat sina verk, kommer de att byta roller. Detta låter eleverna lita på sina observationer och kreativa förmågor samt uppmuntrar till samarbete och att se varandras styrkor.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om att skapa och analysera porträtt?
  • Vilka tekniker använde du i ditt porträttarbete?
  • Hur reflekterade du över komposition och ljus i ditt arbete?
  • Vilka utmaningar stötte du på när du skapade ditt porträtt?
  • Vad skulle du vilja förbättra i ditt nästa porträtt?

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att utarbeta en presentationsutställning av sina porträtt som de kommer att visa nästa lektion. De ska inkludera en reflektion kring val av teknik, material och de tankar och känslor som deras verk förmedlar. För de som inte kunde delta i dagens lektion ska de skissa ett porträtt hemma och skriva ner sina tankar om sin arbetsprocess.

Citat

”Det är inte bara ett ansikte; det är hela själen som är avbildad.” – Pablo Picasso

Citatet antyder att ett porträtt går djupare än ett enkelt utseende och reflekterar den avbildades inre liv och identitet. Detta knyter an till lektionen genom att uppmana eleverna att tänka på vad deras porträtt kommunicerar bortom det ytliga.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Porträttets budskap och betydelse”. Denna lektion syftar till att utforska hur olika kulturella och historiska kontexter påverkar uppfattningen av porträtt och att diskutera elevernas skapade verk mer ingående.


Modern Tillbaka-knapp
×