Lektionsplanering – Samhällskritiska Bilder
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Samhällskritiska Bilder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på att analysera och diskutera bilder som bär på samhällskritik. Eleverna kommer att lära sig att identifiera budskap i olika bilder och hur dessa kan påverka publikens uppfattning och känslor.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och diskutera olika bilders budskap och betydelse. Dessutom visar eleven förmåga att skapa egna bilder som uttrycker en ståndpunkt eller kritik och reflekterar över de val som gjorts i skapandet av bilden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Samhällskritiska Bilder (10 min)
- Genomgång av vad samhällskritiska bilder är och deras funktion i samhället.
- Diskussion om skillnaden mellan konst och propaganda.
- Exempel på kända samhällskritiska konstverk och fotografer.
Bildanalys (15 min)
- Läraren visar flera exempel på samhällskritiska bilder och leder en analysdiskussion.
- Diskussion om vilka tekniska och kompositionella element som används för att förstärka budskapet.
- Eleverna får fundera över hur bilden känns och vilken reaktion den kan väcka.
Grupparbete: Skapa en Samhällskritisk Bild (20 min)
- Eleverna delas in i grupper där de får välja en samhällsfråga de vill belysa.
- Varje grupp ska skissa en bildkoncept som de sedan ska genomföra. De får använda olika tekniker (teckning, collage, digital redigering).
- Läraren cirkulerar för att ge vägledning och stöd under skapandeprocessen.
Presentation och Diskussion (5 min)
- Varje grupp presenterar sin samhällskritiska bild för klassen och förklarar sitt budskap.
- Gemensam diskussion om hur olika bilder kan påverka samhällsvärden och tankesätt.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en stor bild (kan vara teckning, collage eller foto) som uttrycker en samhällsfråga de brinner för. De ska förbereda en presentation där de beskriver bildens budskap och de val de gjort i sin skapelse.
Exit-ticket
- Vad innebär termen “samhällskritisk bild”?
- Nämn en teknik som används för att framhäva ett budskap i en bild.
- Vilket syfte kan en samhällskritisk bild ha?
- Hur kan visuella element påverka en bilds budskap?
- Ge ett exempel på en samhällskritisk bild eller konstverk och beskriv dess budskap.
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att välja en aktuell samhällsfråga och skapa en digital eller handgjord bild som kommenterar denna fråga. De ska skriva en reflektion över varför de valde.