Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Bild – Skisser

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Skisser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska ges möjlighet att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material samt kommunicera idéer med hjälp av bilder.” [Lgr 22, Bild, Åk. 7-9]

Betygskriterier

“Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.” [Lgr 22, Bild, Åk. 9]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skisser (10 min)

  • Samtala om vad en skiss är och dess syfte i bildskapande.
  • Visa exempel på olika typer av skisser.
  • Diskutera skillnaden mellan skiss och färdigt verk.
  • Be eleverna fundera på vad man kan skissa för olika ändamål.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna och få dem att dela sina tankar.

Tekniska verktyg och material (10 min)

  • Presentera olika verktyg och material som används vid skissande.
  • Demonstrera hur man använder dessa verktyg i praktiken.
  • Diskutera hur val av material kan påverka utfallet av en skiss.
  • Låt eleverna känna och testa några av materialen.
  • Ge exempel på hur olika tekniker kan ge olika resultat.

Övning i skissande (15 min)

  • Låt eleverna göra egna skisser utifrån ett valt tema.
  • Ge dem specifika riktlinjer för vad skissen ska innehålla.
  • Uppmana dem att tänka på komposition och perspektiv.
  • Be eleverna reflektera över sina val av former och linjer under skapandet.

Gruppdiskussion och feedback (15 min)

  • Dela upp eleverna i små grupper.
  • Låt dem presentera sina skisser för varandra.
  • Ge tips om hur man ger konstruktiv feedback.
  • Diskutera vad de har lärt sig om processen att skissa.
  • Avsluta med att samla gruppens tankar och reflektioner om övningen.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Skiss En snabb teckning som fångar grundformer och idéer utan att vara detaljerad. Franska “esquisse”, som betyder “skiss” eller “utkast”.
Komposition Arrangemang av element i en bild eller skulptur som skapar en helhet. Latin “componere”, som betyder “att sätta samman”.
Perspektiv Det sätt som ett objekt uppfattas på, speciellt med avseende på djup och avstånd i bildkonst. Latin “perspectivus”, från “perspicere”, som betyder “att se igenom”.
Linje En grundläggande form i konst som definierar konturer och kan ge struktur till en bild. Latin “linea”, som betyder “snöre” eller “tråd”.

Diskussionsfrågor

  • A. När vi ser på skisser av berömda konstverk, vad tror ni att konstnären ville förmedla genom sina initiala idéer? Hur viktig är en skiss i processen att skapa ett större konstverk?
  • B. Tänk på en situation där en skiss har använts för att förverkliga en idé, till exempel i design eller arkitektur. Vilka fördelar och nackdelar finns det med att börja med en skiss istället för att direkt påbörja det slutgiltiga arbetet?
  • C. Hur kan skisser hjälpa oss att tänka kreativt? Se till att inkludera exempel från er egen erfarenhet av skapande, och diskutera om ni anser att skisser är en nödvändig del av processen.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att genomföra en praktisk övning där de ska skissa ett föremål eller en plats i klassrummet. De ska använda olika tekniker som blyerts, kol och bläck för att utforska hur olika material påverkar deras skissers uttryck. Efter att skisserna har skapats, ska eleverna ge varandra feedback och diskutera vilka känslor och tankar som deras skisser väcker. Denna aktivitet syftar till att öka elevernas medvetenhet om betydelsen av att skissa som en del av det kreativa arbetet.

Exit-ticket

  • Vad är en skiss? – En snabb teckning som fångar grundformer och idéer utan detaljer.
  • Vilka syften har man med att skissa? – Att experimentera, fånga idéer och planera för mer detaljerade verk.
  • Hur kan olika material påverka en skiss? – Olika material ger olika texturer och känslor, påverkar linjens skärpa och bredd.
  • Nämn en fördel med att skissa innan man börjar med ett färdigt verk. – Det hjälper till att klargöra idéer och ger möjlighet till att göra förändringar tidigt i processen.
  • Hur kan ni använda skissandet i era framtida projekt? – Genom att planera och utveckla idéer innan jag börjar på det slutgiltiga arbetet.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett föremål från hemmet de tycker om att titta på och göra en personlig skiss av detta föremål. De ska försöka fånga både formen och texturen och beskriva i ett kort avsnitt vad föremålet betyder för dem och varför de valde att skissa just det. Hemuppgiften ska lämnas in vid nästa lektion.

Citat

”En skiss är som en möjlig väg till en destination; den visar potential, men inte alltid resultatet.” – Unknown

Detta citat påminner oss om att skisser är viktiga redskap i den kreativa processen. De erbjuder oss möjlighet att utforska idéer innan vi förbinder oss till ett slutgiltigt verk.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Digitalkonst och dess verktyg”. I denna lektion ska vi utforska hur digitala verktyg kan användas för att skapa och manipulera bilder, och jämföra detta med traditionella metoder.


Modern Tillbaka-knapp