Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Bild – Street Art och Graffiti

Lektionsplanering: Street Art och Graffiti

Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Street Art och Graffiti

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på street art och graffiti som en form av samtidskonst, dess historia, tekniker och kulturell påverkan. Eleverna kommer att få en förståelse för hur dessa konstformer används som uttrycksmedel och för samhällskommentarer.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och analysera olika former av street art och graffiti, samt reflektera över deras betydelse i samhället. Dessutom visar eleven förmåga att skapa egna konstverk inspirerade av dessa stilar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Street Art och Graffiti (10 min)

  • Genomgång av vad street art och graffiti innebär, inklusive deras ursprung och utveckling över tid.
  • Diskussion om skillnader och likheter mellan traditionell konst och urban konst.
  • Visa exempel på kända konstverk och konstnärer inom street art (t.ex. Banksy, Shepard Fairey).

Diskussion kring Budskap och Tekniker (15 min)

  • Diskussion om de olika teknikerna som används inom street art (sprayfärg, stenciler, klistermärken).
  • Eleverna diskuterar hur street art ofta kritiserar samhällsfrågor eller sprider budskap.
  • Analysera några exempel på street art och diskutera deras budskap och effekt på samhället.

Praktisk Övning: Skapa Ditt Eget Street Art Verk (20 min)

  • Eleverna får i uppgift att skapa en projekt av street art-grafik med fokus på ett budskap eller tema de vill utforska.
  • De får använda material såsom färgpennor, papper, och stenciler för att framställa sina verk.
  • Läraren cirkulerar för att ge vägledning och stöd under skapandeprocessen.

Dela och Reflektera (5 min)

  • Eleverna presenterar sina verk för klassen och förklarar vilket budskap de ville förmedla.
  • Diskussion om hur deras verk reflekterar eller kritiserar en aspekt av samhället.
  • Reflektion kring hur street art kan påverka offentlig plats och publikens reaktioner.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna skapa en affisch eller ett stort collage av street art-motiv med egna budskap. Detta kan ställas ut i klassrummet eller skolan för att synliggöra elevernas perspektiv. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är street art och hur skiljer det sig från traditionell konst?
  • Nämn en teknik som används för att skapa graffiti.
  • Hur kan street art användas som en form av samhällskommentar?
  • Vad fick dig att välja ditt specifika budskap i dagens övning?
  • Kan street art vara ett positivt eller negativt inslag i staden? Varför?

Modern Tillbaka-knapp
×