Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Människans Reproduktion och Sexualitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på människans reproduktionssystem, sexualitet, pubertet och relaterade frågor som kärlek, ansvar och relationer. Lektionen kommer också att omfattar sexuellt överförbara sjukdomar samt preventivmedel och deras funktioner.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och förklara människans reproduktionssystem och pubertetsförändringar. Dessutom ska eleven kunna diskutera och reflektera över frågor kring sexualitet, relationer och ansvar samt förstå grundläggande information kring sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till människans reproduktion (10 min)
- Förklara grundläggande anatomi och fysiologi i reproduktionssystemet hos både män och kvinnor.
- Beskriv pubertetsförändringar och hur de påverkar individens kropp och psyke.
- Diskutera betydelsen av ansvar och respekt i sexuella relationer.
Sexualitet och relationer (15 min)
- Diskutera vad sexualitet innebär, inklusive känslomässig och fysisk aspekter.
- Ta upp frågor om kärlek och relationer, och hur dessa faktorer är kopplade till sexualitet.
- Betona vikten av ömsesidighet och samtycke i relationer.
Infektionssjukdomar och preventivmedel (15 min)
- Genomgå vanliga sexuellt överförbara sjukdomar (exempelvis klamydia och herpes) och hur de sprids.
- Informera om preventivmedel, deras olika typer och hur de fungerar.
- Diskutera vikten av att använda preventivmedel för att skydda sig själv och andra.
Gruppdiskussion: Frågor och svar (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem ställa frågor kring ämnet.
- Låt grupperna diskutera sina frågor och samla svar som tas upp i helklassdiskussion efteråt.
- Sammanfatta och klargör eventuella missförstånd eller frågor.
Aktivitet
Eleverna ska göra en researchuppgift där de väljer ett specifikt preventivmedel eller en sexuellt överförbar sjukdom och undersöker dess effekt, behandling och förebyggande åtgärder. De ska presentera sina fynd för klassen.
Exit-ticket
- Vad är puberteten?
- En period av fysiska och hormonella förändringar som gör en person kapabel att reproducera.
- Nämn två vanliga preventivmedel.
- Kondom, p-piller.
- Vad innebär samtycke i en sexuell relation?
- Ömsesidig överenskommelse att delta i ett sexuellt framavtal.
- Vad är en sexuellt överförbar sjukdom?
- En infektion som sprids genom sexuell kontakt.
- Hur kan man förebygga sexuellt överförbara sjukdomar?
- Genom att använda preventivmedel och ha säkra sexpraktiker.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en essä där de reflekterar över en aspekt av sexualitet eller relationer (till exempel ansvar, förväntningar, eller kärlek) och koppla sina tankar till vad vi lärt oss under lektionen. Essän ska vara minst 400 ord.
Citat
”Kärleken är inte bara en känsla, utan det är också en handling.” – bell hooks (2000). Detta citat belyser att kärlek involverar aktiva val och handlingar, vilket knyter an till diskussionerna kring ansvar och relationer i lektionen.
Nästa lektion
Föreslå ett tema för nästa lektion: “Hälsosam Livsstil och Mental Hälsa”. Detta tema är relevant för att förstå hur våra livsstilsval påverkar både fysisk och psykisk hälsa, och hur vi kan stödja varandra i att upprätthålla en god hälsa.