Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Engelska – Avancerade tempusformer

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Avancerade tempusformer – Djupdykning i perfekt, pluskvamperfekt och futurum

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på en djupdykning i de tre avancerade tempusformerna perfekt, pluskvamperfekt och futurum. Eleverna kommer att lära sig både strukturen och den kommunikativa funktionen av dessa tidsformer, samt hur och när de används i olika sammanhang, inklusive tal och skrivande. Genom att förstå skillnaderna mellan dessa tempusformer kan eleverna förbättra sin språkliga precision och tydlighet.

Betygskriterier

  • Eleven kan använda olika tidsformer i både tal och skrift.
  • Eleven kan formulera sig yttre förståeligt och grammatiskt korrekt med hjälp av varierade tidsformer.
  • Eleven kan korrekt beskriva och ge exempel på användningen av enskilda tempusformer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tempusformer (10 min)

  • Definiera perfekt, pluskvamperfekt och futurum med tydliga exempel.
  • Diskutera viktiga situationer där dessa tempus används och deras betydelse för att förmedla tid och relationer mellan händelser.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i diskussionen om när de sett eller hört dessa tempusformer i bruk.
  • Visa en kort video som illustrerar användningen av dessa tempusformer i olika kontexter (t.ex. filmklipp eller intervjuer).
  • Sammanfatta elevernas förståelse genom att be dem ge sina egna exempel.

Genomgång av perfekt och pluskvamperfekt (15 min)

  • Förklara strukturen av perfekt (have + past participle) och pluskvamperfekt (had + past participle) med fokus på hur dessa former förändrar betydelsen av en mening.
  • Visa exempel på meningar som visar hur perfekt och pluskvamperfekt används för att beskriva händelser i förhållande till varandra.
  • Engagera klassen genom att låta dem identifiera tempusformer i meningar.
  • Dela ut en arbetsblad där de får öva på att omvandla meningar från ett tempus till ett annat.
  • Diskutera övningens resultat och rätta eventuella missförstånd.

Praktiska övningar och exempel på futurum (15 min)

  • Beskriv hur futurum skapas med hjälp av “will” och jämför med andra uttryck för framtid (t.ex. “going to”).
  • Ge exempel på meningar i futurum och diskutera vad de föreslår om framtida händelser.
  • Eleverna får arbeta i par för att skapa dialoger där de inkluderar alla tre tempusformer: perfekt, pluskvamperfekt och futurum.
  • Grupperna får presentera sina dialoger, vilket ger möjlighet för kamratbedömning och feedback.
  • Sammanställ en lista med vanliga fraser och verb som ofta används i futurum.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen, specificera skillnader och användningar av varje tempusform.
  • Diskutera vikten av att använda rätt tidsformer för att tydligt förmedla sin kommunikation.
  • Uppmuntra eleverna att ställa frågor och reflektera över sin inlärning.
  • Ge eleverna tips om hur de kan praktisera sin användning av dessa tempusformer i sin fritid och i praktiken, till exempel genom att läsa böcker eller se filmer.
  • Introducera nästa lektionstema för att skapa förväntan.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar valet av tempus form er förmåga att berätta en historia? I vilken ordning gör ni detta? Varför är det viktigt?
  • B. Finns det situationer där en felaktig tempusform kan leda till missförstånd? Vilka exempel?

Modern Tillbaka-knapp