Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Avancerade tempusformer – Djupdykning i perfekt, pluskvamperfekt och futurum
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på en djupdykning i de tre avancerade tempusformerna perfekt, pluskvamperfekt och futurum. Eleverna kommer att lära sig både strukturen och den kommunikativa funktionen av dessa tidsformer, samt hur och när de används i olika sammanhang, inklusive tal och skrivande. Genom att förstå skillnaderna mellan dessa tempusformer kan eleverna förbättra sin språkliga precision och tydlighet.
Betygskriterier
- Eleven kan använda olika tidsformer i både tal och skrift.
- Eleven kan formulera sig yttre förståeligt och grammatiskt korrekt med hjälp av varierade tidsformer.
- Eleven kan korrekt beskriva och ge exempel på användningen av enskilda tempusformer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tempusformer (10 min)
- Definiera perfekt, pluskvamperfekt och futurum med tydliga exempel.
- Diskutera viktiga situationer där dessa tempus används och deras betydelse för att förmedla tid och relationer mellan händelser.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i diskussionen om när de sett eller hört dessa tempusformer i bruk.
- Visa en kort video som illustrerar användningen av dessa tempusformer i olika kontexter (t.ex. filmklipp eller intervjuer).
- Sammanfatta elevernas förståelse genom att be dem ge sina egna exempel.
Genomgång av perfekt och pluskvamperfekt (15 min)
- Förklara strukturen av perfekt (have + past participle) och pluskvamperfekt (had + past participle) med fokus på hur dessa former förändrar betydelsen av en mening.
- Visa exempel på meningar som visar hur perfekt och pluskvamperfekt används för att beskriva händelser i förhållande till varandra.
- Engagera klassen genom att låta dem identifiera tempusformer i meningar.
- Dela ut en arbetsblad där de får öva på att omvandla meningar från ett tempus till ett annat.
- Diskutera övningens resultat och rätta eventuella missförstånd.
Praktiska övningar och exempel på futurum (15 min)
- Beskriv hur futurum skapas med hjälp av “will” och jämför med andra uttryck för framtid (t.ex. “going to”).
- Ge exempel på meningar i futurum och diskutera vad de föreslår om framtida händelser.
- Eleverna får arbeta i par för att skapa dialoger där de inkluderar alla tre tempusformer: perfekt, pluskvamperfekt och futurum.
- Grupperna får presentera sina dialoger, vilket ger möjlighet för kamratbedömning och feedback.
- Sammanställ en lista med vanliga fraser och verb som ofta används i futurum.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen, specificera skillnader och användningar av varje tempusform.
- Diskutera vikten av att använda rätt tidsformer för att tydligt förmedla sin kommunikation.
- Uppmuntra eleverna att ställa frågor och reflektera över sin inlärning.
- Ge eleverna tips om hur de kan praktisera sin användning av dessa tempusformer i sin fritid och i praktiken, till exempel genom att läsa böcker eller se filmer.
- Introducera nästa lektionstema för att skapa förväntan.
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar valet av tempus form er förmåga att berätta en historia? I vilken ordning gör ni detta? Varför är det viktigt?
- B. Finns det situationer där en felaktig tempusform kan leda till missförstånd? Vilka exempel?