Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Engelska – Examensarbete om identitet och kulturella/sociala roller

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Examensarbete – identitet och kulturella/sociala roller

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på att eleverna använder sina kunskaper och insikter om identitet och roller för att genomföra ett självständigt arbete. Eleverna ska kunna analysera och jämföra kulturella och sociala roller och relatera dessa till sina egna erfarenheter och samhällsförändringar.

Kunskapskrav

Eleven kan självständigt planera, genomföra och redovisa ett arbete där de diskuterar och jämför olika aspekter av identitet i relation till kulturella och sociala roller. Eleverna ska också kunna använda relevant terminologi och metodik i sina analyser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till examensarbetet (15 min)

• Förklara syftet med examensarbetet och vad eleverna förväntas göra.
• Diskutera möjliga teman och frågor kopplade till identitet och roller som kan vara intressanta att utforska.
• Presentera upplägget för arbetet; forskning, skrivande och presentation.

Brainstorming och ämnesval (20 min)

• Låt eleverna arbeta enskilt eller i par för att brainstorma sina idéer kring ämnen de skulle vilja utforska i sina arbeten.
• Ge dem tid att formulera sina tankar på papper och diskutera potentiella frågor och riktningar i små grupper.
• Be eleverna att tänka på vilka källor de kan använda i sin forskning.

Planeringssession (10 min)

• Ge eleverna tid att påbörja sin planering av arbetet; fundera över hur de ska strukturera sina tankar, vilken metodologi de vill använda och vilken typ av källor de kommer att söka sig till.
• Låt dem göra en grov skiss över sitt arbete.

Avslutande reflektion och frågor (5 min)

• Samla klassen och låt eleverna ställa frågor eller dela tankar som har uppkommit under brainstormingen och planeringen.
• Belys vikten av att hålla sig organiserad och fokuserad under hela processen.

Aktivitet

Eleverna får tid att börja med sitt examensarbete. De ska inleda sin forskning, samla information och påbörja den första utkasten till sitt arbete. Läraren ska ge stöd och vägledning under processen, erbjuda hjälp med källor och besvara eventuella frågeställningar. Denna aktivitet syftar till att säkerställa att varje elev har en klar riktning och plan för sitt examensarbete.
Beräknad tidsåtgång: 35 minuter

Exit-ticket

1. Vilket ämne eller aspekt av identitet har du valt för ditt examensarbete? Svar: Kort beskrivning av ämnet.
2. Vad är din huvudfråga eller tes för arbetet? Svar: Formulera en tydlig fråga eller påstående.
3. Vilka källor planerar du att använda? Svar: Lista potentiella källor, såsom böcker, artiklar eller intervjuer.
4. Hur kommer du att strukturera ditt arbete? Svar: Beskriva en grov plan för arbetets upplägg.
5. Vad var den största insikten eller inspirationen du fick under dagen? Svar: Reflektion om vad som väckte intresse eller idéer för arbetet.

Hemläxa

Fortsätt med forskningen och börja skriva på en första utkast av ditt examensarbete (minst 400-500 ord) där du beskriver din huvudfråga, samt din tes eller hypotes. Reflektera kort över de källor du har tänkt använda.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska fördjupa sig i en specifik kulturell eller social roll, inklusive dess konsekvenser för identitet och tillhörighet, och analysera hur dessa aspekter relaterar till ett mer omfattande sociokulturellt sammanhang. Uppsatsen ska inkludera en detaljrik redogörelse och omfattar 800-1000 ord.

Förslag för nästa lektion

Presentation och diskussion av examensarbetena. I nästa lektion kan vi lägga tid på att eleverna presenterar sina arbetsprocesser och sina preliminära insikter kring sina val av ämne. Presentationerna ska vara korta och utvecklingspotentialen hos sina arbeten, där frågor och feedback från klasskamrater kan ge nya perspektiv och hjälp.

Förberedelser

• Samla exempel på tidigare studentarbeten som kan inspirera elevernas examensarbeten.
• Förbered en guide för struktur och formatering av arbetet.
• Säkra resurser för forskning och källor, både digitala och fysiska.


Modern Tillbaka-knapp