Dokument i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Engelska
Tema: Introduktion till lyrikens värld

Koppling till styrdokument

Lektionsplaneringen utgår från Lgr22 för ämnet engelska, med fokus på centrala begrepp kopplade till lyrik och poesi, samt att ge eleverna möjlighet att förstå och analysera en litterär form.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och dramatiserad form, samt sånger och dikter.Elven lyssnar samt medverkar i att visa förståelse av vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo om välbekanta ämnen.
Strategier för att förstå och analysera litterära texter, inklusive teman och budskap.Eleven deltar i att läsa och förstå några vanliga ord och mycket enkla fraser i korta, enkla texter om välbekanta ämnen.
Förmåga att diskutera och reflektera över innehållet i lyrik och poesi.I muntliga framställningar bidrar eleven med sina åsikter och reflektioner på ett enkelt och begripligt sätt.

[Lgr22, Engelska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till lyrikens värld (15 min)

  • Presentera vad lyrik är och hur det skiljer sig från prosa.
  • Diskutera olika former av lyrik såsom dikt, sonett och haiku.
  • Visa exempel på kända lyriker och deras verk.

2. Genomgång av stilfigurer (15 min)

  • Förklara vad stilfigurer är och visa exempel, såsom metaforer och similer.
  • Diskutera hur stilfigurer används i lyrik för att förmedla känslor och bilder.
  • Gör en gemensam analys av en kort dikt och identifiera stilfigurer.

3. Lyssna och reflektera (10 min)

  • Spela upp en inspelning av en dikt som läses högt.
  • Eleverna skriver ner sina första intryck och känslor kring dikten.
  • Diskutera elevernas intryck och reflektioner.

4. Sammanfattning och frågor (10 min)

  • Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
  • Öppna upp för frågor från eleverna och klargör eventuella oklarheter.

Ämnesinnehåll

  • Historiska perspektiv på lyrik. Låt eleverna känna till hur lyrik har utvecklats genom tiderna och dess kulturella betydelse.
  • Typer av dikter. Introducera olika typer av dikter och deras kännetecken, inklusive rim och metrik.
  • Känslomässig och tematisk djup förståelse. Hjälp eleverna förstå hur dikter kan spegla verkliga känslor och teman i livet.
  • Analys och tolkning. Lära sig att analysera och tolka dikter baserat på både form och innehåll.
  • Kreativt skrivande. Uppmuntra eleverna att experimentera med att skriva sina egna dikter inspirerade av det som diskuterats i klassen.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
LyrikEn litterär form som uttrycker känslor och tankar.Härstammar från grekiska “lyra”, vilket betyder lyra, ett musikinstrument.
DiktEn koncentrerad och ofta rytmisk form av litteratur.Från medeltida svenska och kan relateras till latin “dictare”, att säga eller skriva.
MetaforEtt stilfigurskridande där ett ord tillämpas på något annat utan “som”.Grekiska “metaphora”, som betyder överföring.
SonettEn typ av lyrik med 14 rader och specifik rimstruktur.Från italienska “sonetto”, som betyder liten låt.
TemaDet centrala ämnet eller budskapet i en dikt.Grekisk “thema”, som betyder en placering, en grund.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tror du diktens syfte är? Vilket budskap vill poeten förmedla?
  • B. Hur påverkar de valda stilfigurerna känslan i dikten? Kan du ge exempel?
  • C. Vilka känslor väcker dikten i dig? Hur hänger dessa ihop med de teman som presenteras?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre eller fyra och får i uppdrag att skriva en kort dikt tillsammans. De ska välja ett tema som de känner starkt för och använda minst tre stilfigurer som de har lärt sig under lektionen. Varje grupp får sedan presentera sin dikt för klassen och dela med sig av sin kreativa process.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad är lyrik?En form av litteratur som uttrycker känslor.
2. Nämn ett kännetecken för en sonett.Den har 14 rader.
3. Vad betyder metafor?Att beskriva något som något annat.
4. Ge ett exempel på en stilfigur.Alliteration.
5. Hur kan en dikt påverka känslor?Genom språkval och teman.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en egen dikt som speglar deras egna känslor om ett personligt ämne. Dikten ska innehålla minst tre olika stilfigurer och få vara mellan 12-20 rader lång.

Citat

“Poetry is the spontaneous overflow of powerful feelings: it takes its origin from emotion recollected in tranquility.” — William Wordsworth, 1807. Detta citat betonar vikten av att känna och reflektera över sina känslor för att kunna skapa meningsfull poesi.