Lektionsplanering: Komparation av adjektiv
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Komparation av adjektiv – Jämförelseformer: positiv, komparativ och superlativ
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på komparation av adjektiv och lär eleverna hur man använder positiv, komparativ och superlativ form för att jämföra egenskaper. Eleverna kommer att få möjlighet att besvara frågor som “Hur används dessa former i olika sammanhang?” och “Vad är skillnaden mellan dem?” genom praktiska exempel och övningar.
Betygskriterier
- Eleven kan bilda och använda komparativa och superlativa former av adjektiv korrekt.
- Eleven kan jämföra och kontrastera olika objekt eller egenskaper med hjälp av adjektiv.
- Eleven kan ge exempel på bruk av komparation i både tal och skrift.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till komparation av adjektiv (10 min)
- Definiera begreppen positiv, komparativ och superlativ med klara exempel på när de används.
- Ge exempel på ett adjektiv i dess tre former, t.ex. “tall” (positiv), “taller” (komparativ), “tallest” (superlativ).
- Ställ frågor för att fånga elevernas intresse och för att ta reda på vad de redan vet om komparation.
- Visa en kort video som illustrerar begreppen komparation.
Genomgång av bildning av komparativa former (15 min)
- Förklara reglerna för att bilda komparativ form, inklusive vilka adjektiv som får “-er” och vilka som använder “more”.
- Ge exempel och involvera klassen i en övning där de omvandlar adjektiv från positiv till komparativ.
- Eleverna arbetar individuellt eller i par för att skapa meningar med de nya formerna.
- Diskutera solidariskt och rätta tillsammans övningarna för att säkerställa förståelse av reglerna.
Genomgång av bildning av superlativa former (15 min)
- Förklara reglerna för att bilda superlativ form, inklusive användningen av “-est” för korta adjektiv och “most” för längre adjektiv.
- Ge exempel och låt eleverna arbeta med att omvandla adjektiv från positiv till superlativ.
- Använd en praktisk övning där eleverna får jämföra olika objekt (t.ex. filmer, böcker, sporter) med hjälp av superlativ.
- Sammanfatta övningar och diskutera de vanligaste felen elever kan göra vid komparation.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta viktiga punkter kring komparation av adjektiv, inklusive regler och användning.
- Diskutera hur skillnader i adjektiv kan påverka vår förståelse av jämförelser och egenskaper.
- Fråga eleverna hur de kan använda komparation i sina framtida skrivuppgifter.
- Introducera nästa lektionstema för att skapa nyfikenhet.
Diskussionsfrågor
- A. Kan ni ge exempel på situationer där det är viktigt att använda komparativa och superlativa former korrekt? Vad skulle hända om man använde fel form?
- B. Hur kan språket ändras beroende på vilken komparation som används? Kan ni ge exempel på hur det kan ändra betydelsen?
- C. Vad gör ni för att minnas reglerna för komparation när ni skriver eller talar?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation där de jämför olika kända personer eller karaktärer (t.ex. sportare, skådespelare). De ska använda både komparativa och superlativa former av adjektiv i sina jämförelser. Presentationerna ska vara korta (3–5 minuter) och involvera visuell hjälp (t.ex. bilder eller hjälpmedel).