En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Engelska – Litteratur (Frankenstein – The Graphic Novel)

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Litteratur (Frankenstein – The Graphic Novel)

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att analysera och tolka litterära verk, med fokus på kännetecken för olika genrer och uttrycksformer. Det inkluderar också att diskutera och reflektera över teman, karaktärer och berättartekniker i litteraturen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och tolka olika typer av texter och deras budskap. Dessutom ska eleven kunna redogöra för litterära verk och relatera dem till olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till “Frankenstein” och dess teman (10 min)

– Ge en kort översikt av Mary Shelleys originalnovell “Frankenstein” och dess betydelse i litteraturhistorien.
– Diskutera de centrala teman som finns i verket, såsom skapelse, ansvar, identitet och moraliska dilemman.
– Presentera grafiska romanens speciella stil och hur den återspeglar dessa teman.

Genomgång av grafiska element (15 min)

– Förklara hur illustrationsstilen i “Frankenstein – The Graphic Novel” påverkar berättelse och känsla.
– Visa exempel på specifika sidor eller panelsammansättningar från den grafiska romanen, och diskutera deras effekt på läsaren.
– Ställ frågor kring hur bilderna och texten samverkar för att förstärka verket.

Gruppdiskussion om karaktärer (15 min)

– Dela in eleverna i små grupper och tilldela varje grupp en karaktär från berättelsen (t.ex. Victor Frankenstein, monstret, Elizabeth).
– Låt grupperna diskutera sina karaktärers motivationer, utveckling och roller i berättelsen.
– Be varje grupp att dela med sig av sina insikter med klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Sammanfatta de centrala punkterna från diskussionerna kring teman och karaktärer.
– Be eleverna reflektera över hur den grafiska romanens format påverkar deras förståelse och upplevelse av berättelsen.
– Ställ öppna frågor för att mana eleverna att tänka kritiskt kring innehållet.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en egen sida i stil med en grafisk roman, där de illustrerar ett viktigt ögonblick från berättelsen. De ska inkludera både bild och text som fångar känslan och temat i det valda ögonblicket. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att eleverna får praktisera att uttrycka litterära teman och känslor genom visuell konst.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är ett centralt tema i “Frankenstein”?
Svar: (eleven svarar med det valda temat, exempelvis skapelse och ansvar).

– Hur påverkar den grafiska formen berättelsen?
Svar: (exempelvis genom att förstärka känslor eller skapa en viss stämning).

– Vilken karaktär tycker du är mest intressant och varför?
Svar: (elevens reflektion kring de tilldelade karaktärerna).

– Nämn en specifik scen som du tycker var särskilt välgjord i den grafiska romanen.
Svar: (eleven ger exempel).

– Hur kan vi koppla “Frankenstein” till aktuella frågor eller diskussioner idag?
Svar: (elevens reflektion kring relevans).

Hemläxa

Skriv en analys på 300-400 ord av en karaktärs utveckling i “Frankenstein – The Graphic Novel”, med fokus på hur deras beslut påverkar berättelsens gång.

Fördjupningsuppgift

Skriv en uppsats på 600-800 ord där du jämför originalnovellen “Frankenstein” med den grafiska romanen. Diskutera skillnader i berättarteknik, tema och karaktärsutveckling, och analysera hur dessa skillnader påverkar läsarens upplevelse.

Förslag för nästa lektion
Djupdykning i teman i “Frankenstein”

I nästa lektion kan vi fokusera på de moraliska dilemman som presenteras i “Frankenstein” och hur dessa teman är aktuella idag.

Detta tema är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att diskutera svåra, etiska frågor och se hur litteratur kan spegla och påverka samhälleliga normer och värderingar. Kunskapskraven kopplas särskilt till analys och tolkning av litterära verk.

Förberedelser

– Förbereda exempel på grafiska element från “Frankenstein – The Graphic Novel”.
– Sätta ihop grupper och bestämma vilka karaktärer som ska diskuteras.
– Samla material för aktiviteten med en grafisk roman-sida (papper, färgmaterial, etc.).


×