Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Engelska – Ordföljd i frågor

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Ordföljd i frågor – Hur man ställer frågor korrekt med omvänd ordföljd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse av ordföljden i frågor på engelska, inklusive regler för att ställa olika typer av frågor (öppna och stängda frågor). Eleverna kommer att lära sig skillnaderna i ordföljd mellan påståenden och frågor och hur de kan formulera frågor korrekt i både tal och skrift.

Betygskriterier

  • Eleven kan ställa frågor med korrekt ordföljd.
  • Eleven kan identifiera och använda öppna och stängda frågor korrekt.
  • Eleven kan förklara varför ordföljd är viktig i samband med att ställa frågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ordföljd i frågor (10 min)

  • Definiera vad som menas med ordföljd och dess betydelse i frågor.
  • Ge exempel på skillnader i ordföljd mellan påståenden och frågor (t.ex. “You are going.” vs. “Are you going?”).
  • Diskutera med klassen om de har erfarenhet av att ställa frågor på engelska och deras utmaningar.
  • Visa en kort video som beskriver ordföljd i frågor.

Genomgång av olika typer av frågor (15 min)

  • Förklara skillnaderna mellan öppna och stängda frågor. Ge exempel (öppna: “What do you think about…?”; stängda: “Is it raining?”).
  • Diskutera hur dessa typer av frågor används i olika samtalssituationer.
  • Eleverna får öva på att formulera både öppna och stängda frågor i små grupper och ge varandra feedback.

Genomgång av ordföljd för frågor (15 min)

  • Förklara den generella strukturen för att ställa frågor, inklusive hur hjälpverb placeras före subjektet (t.ex. “Do you like ice cream?”).
  • Gå igenom särskilda regler kring frågor med modala hjälpverb (t.ex. “Can you help me?”) och vara medveten om undantag.
  • Genomför en övning där eleverna får korrigera felaktiga frågor med felaktig ordföljd.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna kring ordföljd i frågor och vikten av att kunna formulera dem korrekt.
  • Diskutera hur korrekt ordföljd kan leda till tydligare kommunikation.
  • Be eleverna ge exempel på hur de kan använda dessa kunskaper i sina egna skriv- och taluppgifter.
  • Presentera nästa lektionstema för att öka intresset.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är rätt ordföljd så viktig när man ställer frågor? Hur kan det påverka förståelsen?
  • B. Vilka utmaningar har ni haft när ni har försökt ställa frågor på engelska? Hur har ni övervunnit dem?
  • C. Kan ni tänka er en situation där en felaktig fråga kan leda till missförstånd? Ge exempel.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en intervju med en känd person eller en fiktiv karaktär. De ska skriva ned minst fem stycken frågor (både öppna och stängda) med korrekt ordföljd. Grupperna får sedan möjlighet att spela upp sina intervjuer inför klassen, vilket ger dem en chans att öva på sin ordföljd i en praktisk och engagerande miljö.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar en stängd fråga? Svar: En stängd fråga är en som kan besvaras med “ja”.

Modern Tillbaka-knapp