En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Engelska – Relativa pronomen

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Relativa pronomen – Användning av “who”, “which”, och “that” för att bygga komplexa meningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på användningen av relativa pronomen och deras funktion i att skapa komplexa meningar. Eleverna kommer att lära sig hur dessa pronomen används för att ge mer information om substantiv och knyta samman olika delar av en text, vilket förbättrar både skriftlig och muntlig kommunikation.

Betygskriterier

  • Eleven kan använda relativa pronomen korrekt i meningar.
  • Eleven kan identifiera och förklara skillnaderna mellan “who”, “which” och “that”.
  • Eleven kan konstruera komplexa meningar med hjälp av relativa pronomen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till relativa pronomen (10 min)

  • Definiera vad relativa pronomen är och deras syfte i språket.
  • Presentera de mest använda relativa pronomen: “who”, “which” och “that”.
  • Diskutera med klassen om de har stött på dessa pronomen tidigare och i vilka sammanhang.
  • Visa en kort video som förklarar användningen av relativa pronomen.

Genomgång av “who” och dess användning (15 min)

  • Förklara hur “who” används för att referera till personer.
  • Ge exempel på meningar som inkluderar “who” (t.ex. “The woman who lives next door is a doctor.”).
  • Låt eleverna arbeta i par för att skapa egna exempel med “who” och dela med klassen.
  • Diskutera resultaten och se till att alla förstår hur “who” används korrekt.

Genomgång av “which” och “that” (15 min)

  • Förklara skillnaderna mellan “which” och “that”. Betona att “that” används för nödvändiga upplysningar, medan “which” används för icke-nödvändiga (eller ytterligare) upplysningar.
  • Ge exempel (t.ex. “The book that I read was amazing.” vs “The book, which I read last week, was amazing.”).
  • Eleverna får i uppgift att identifiera om en mening ska använda “which” eller “that” i grupper.
  • Sammanfatta övningarna och diskutera missförstånd.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna kring relativa pronomen och deras användning.
  • Diskutera vikten av att använda korrekta relativa pronomen för att ge klarhet och förståelse i sina meningar.
  • Fråga eleverna hur de kan använda relativa pronomen i sina egna skrivuppgifter.
  • Introducera nästa lektionstema för att öka intresset.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror ni att det är viktigt att kunna använda relativa pronomen i kommunikationen? Hur påverkar de klarhet och begriplighet i meningar?
  • B. Kan ni ge ett exempel på en mening där valet av “which” eller “that” kan ändra meningen? Vad kan hända om man använder fel pronomen?
  • C. Har ni stött på några utmaningar när ni använder relativa pronomen? Vilka strategier kan hjälpa er att övervinna dessa svårigheter?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skriva en kort berättelse eller text (150–200 ord) där de använder “who”, “which” och “that” effektivt. De ska syfta till att skapa komplexa meningar som ger mer information. När grupperna är klara, presenterar de sina texter för klassen och ger varandra feedback om användningen av relativa pronomen. Denna aktivitet syftar till att tillämpa den inlärda kunskapen i praktiken.


×