Lektion. Åk. 9. Engelska – William Shakespeare

Lektionsplanering: William Shakespeare

Årskurs
9
Ämne
Engelska
Tema
William Shakespeare

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll kommer att fokusera på att analysera och tolka litterära verk av William Shakespeare. Eleverna kommer att få en inblick i hans liv, tid och verk samt diskutera teman och karaktärer i hans mest kända pjäser.

Kunskapskrav

Eleven kan göra komplexa och nyanserade litterära tolkningar och analyser av skönlitteratur. Eleven kan även redogöra för centrala tematik och stilistiska drag i olika litterära verk.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till William Shakespeare (10 min)

  • Kort presentation av Shakespeares liv och tid.
  • Presentation av hans mest kända verk.
  • Diskussion om Shakespeares påverkan på engelsk litteratur.

Analys av en pjäs (15 min)

  • Gemensam läsning av utdrag från “Romeo and Juliet”.
  • Diskutera viktiga teman som kärlek och tragedi.
  • Identifiera centrala karaktärer och deras roller.

Språk och stil (15 min)

  • Genomgång av Shakespeares språk och stilistiska drag.
  • Utforska användningen av metaforer och symbolik.
  • Arbete med specifika versmått och deras betydelse i hans verk.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Reflektion över Shakespeares betydelse idag.
  • Eleverna delar sina tankar om pjäsen och dess teman.
  • Förbereda för en eventuell kreativ uppgift baserad på lektionen.

Aktivitet

Eleverna kommer att delas in i grupper och få i uppgift att återskapa en kort scen från “Romeo and Juliet”. Varje grupp kommer att välja en specifik scen, diskutera dess betydelse och hur de kan tolka den. De får också möjlighet att skriva ner sina egna dialoger som kan inkludera moderna inslag. Efter framförandet sammanfattar klassen vad de lärt sig om karaktärer och teman under diskussionen.

Exit-ticket

  • Vilket tema anser du är centralt i “Romeo and Juliet”?
    Svar: Kärlek och tragedi.
  • Namnge två huvudkaraktärer i pjäsen.
    Svar: Romeo och Julia.
  • Vad är syftet med Shakespeares användning av metaforer?
    Svar: Att fördjupa betydelsen och skapa känslomässiga effekter.
  • Vilken stil präglas Shakespeares språk av?
    Svar: Poetiskt språk och användning av versmått.
  • Hur påverkar Shakespeares verk dagens litteratur?
    Svar: Det influerar teman, karaktärsutveckling och dramaturgi.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats där de jämför “Romeo and Juliet” med en modern kärlekshistoria, antingen från film eller litteratur. De ska fokusera på likheter och skillnader i tematik, karaktärsutveckling och konflikt.

Citat

“The course of true love never did run smooth.” – William Shakespeare, 1595. Detta citat från “A Midsummer Night’s Dream” belyser de utmaningar som kärleken ofta medför, vilket är en central aspekt i både Shakespeares verk och i elevernas analyser av kärlekens komplexitet.


Modern Tillbaka-knapp