Lektion. Åk. 9. Geografi – Bergarter

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Bergarter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
  • Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas. [Lgr 22, Geografi, Åk. 7-9]

Betygskriterier

Eleven har grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och processer samt om samspelet mellan människa, samhälle och natur. Eleven visar det genom att föra enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser av geografiska processer som formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen. [Lgr 22, Geografi, Åk. 9 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bergarter (10 min)

  • Förklara vad bergarter är och hur de bildas.
  • Diskutera de tre huvudtyperna av bergarter: magmatiska, sedimentära och metamorfa.
  • Ge exempel på varje typ av bergart.
  • Visa bilder på olika bergarter för att illustrera.

Geologiska processer (15 min)

  • Beskriva endogena och exogena processer.
  • Förklara hur dessa processer påverkar bergarternas formation och förändring.
  • Demonstrera med enkla animationer eller videoklipp.
  • Ställa frågor för att uppmuntra diskussion.

Praktisk övning: Identifiering av bergarter (15 min)

  • Dela ut prover av bergarter till eleverna.
  • Låt eleverna arbeta i par och identifiera bergarterna utifrån typ.
  • Samla klassens observationer och diskutera resultaten.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad som har lärts i lektionen.
  • Ställ öppna frågor för att få elever att reflektera över vikten av bergarter och deras påverkan på miljön.
  • Förbered eleverna för nästa lektion.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Magmatisk En typ av bergart som bildas genom att magma stelnar. Från grekiska “magma”, som betyder “tjock vätska”.
Sedimentär Bergart som bildas av sediment som pressas samman över tid. Från latin “sedimentum”, som betyder “avlagring”.
Metamorfa Bergarter som omvandlas under tryck och temperatur utan att smälta. Från grekiska “metamorphosis”, som betyder “omvandling”.
Erosion Processen där material slits bort från ett ställe och flyttas till ett annat, ofta genom vatten eller vind. Från latin “erodere”, som betyder “skrapa bort”.
Platttektonik Teorin om hur jordens plattor rör sig och påverkar geologiska formationer som berg och jordbävningar. Från latin “tectonicus”, som betyder “byggande”.

Diskussionsfrågor

  • Hur påverkar bergarters egenskaper och distribution de naturliga resurser som finns i ett område? Vilken betydelse har det för människor?
  • Vilka endogena processer har du lärt dig om, och hur påverkar de vår planet på lång sikt? Ge exempel.
  • Hur kan vi som samhälle arbeta för att minska riskerna kopplade till jordbävningar och erosion? Vilka åtgärder kan vi vidta?

Aktivitet

Eleverna kommer att genomföra en fältstudie i skolans närområde där de ska observera och dokumentera olika typer av bergarter som de kan hitta. De kommer att använda anteckningsblock och kameror för att dokumentera sina fynd. Eleverna ska beskriva var de har funnit varje bergart, samt notera omgivande vegetation och jordmåner. Efter fältstudien kommer de att formulera en kort rapport med sina observationer och slutsatser om hur mänskliga aktiviteter eventuellt påverkar dessa bergarter.

Exit-ticket

  • Vilka tre typer av bergarter finns det och hur bildas de? Svar: Magmatiska, sedimentära och metamorfa.
  • Vad menas med erosion? Svar: Processen där material slits bort och transporteras av vind eller vatten.
  • Ge ett exempel på en endogen process. Svar: Jordbävningar.
  • Hur kan vi identifiera en sedimentär bergart? Svar: De består oftast av lager av sediment som har pressats samman.
  • Vilken inverkan har platttektonik på vår miljö? Svar: Det orsakar jordbävningar och vulkanutbrott, vilket förändrar landskapet.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en typ av bergart och skriva en kort redogörelse om dess egenskaper, bildningsprocess och var den återfinns i Sverige eller världen. Eleverna ska också inkludera bilder eller skisser av bergarten och diskutera dess användning i samhället. Uppgiften syftar till att fördjupa deras förståelse för bergarters praktiska betydelse.

Citat

”Vi har inte ärvt jorden från våra förfäder, vi lånar den av våra barn.” – David Brower (1912-2000)

Detta citat påminner oss om ansvar och vikten av att skydda vår planet, inklusive dess geologiska resurser.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Klimatförändringar och deras påverkan på geologiska processer”. Denna lektion syftar till att undersöka hur klimatförändringar måste beaktas i förhållande till jordens naturliga processer och dess resurser.


Modern Tillbaka-knapp