Lektion. Åk. 9. Geografi – Förberedelse inför nationella provet

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att förbereda eleverna inför det nationella provet genom att repetera viktiga geografiska begrepp, fenomen och teman. Detta inkluderar förståelse för klimat, naturresurser samt människans påverkan på miljön och hur dessa faktorer samverkar i vårt samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara geografiska fenomen och processer samt använda geografiska begrepp och modeller i sina resonemang. Eleven bör även kunna reflektera över frågor som rör samhälle och miljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion och genomgång av lektionens syfte (10 min)

  • Presentera lektionens mål att förbereda sig inför det kommande nationella provet i geografi.
  • Dessa tillämpas i verkligheten.

Exempel på tidigare provfrågor (15 min)

  1. Klimatzoner: Vad är kännetecknande för tropiskt klimat? Beskriv minst två specifika faktorer.
  2. Naturresurser: Ge exempel på hur jordens naturresurser fördelas och konsekvenserna av denna fördelning.
  3. Karta och läge: Vilka områden i Sverige är mest sårbara för översvämningar? Motivera ditt svar utifrån geografiska faktorer.
  4. Samhälle och miljö: Diskutera hur urbanisering påverkar miljön i en storstad. Ge minst tre exempel.
  5. Global uppvärmning: Vilka effekter kan global uppvärmning ha på havsnivån och vad innebär detta för kustnära samhällen?
  6. Migration: Vilka faktorer kan påverka människors beslut att migrera? Ge minst två exempel och förklara dem.
  7. Hållbar utveckling: Beskriv vad hållbar utveckling innebär och ge exempel på åtgärder som kan främja detta.
  8. Hav och sjöar: Vilka är de största sjöarna i Sverige och vad kännetecknar dem?
  9. Klimatpåverkan: Hur påverkar människan klimatet i sin vardag? Ge specifika exempel på aktiviteter.
  10. Geografiska informationssystem (GIS): Vad är GIS och hur används det i dagens samhälle? Beskriv minst två tillämpningar.

Strategier för provet (15 min)

  • Diskutera olika strategier för att hantera provfrågor som att läsa noggrant, understryka nyckelord och planera svar.

Avslutande frågor och diskussion (10 min)

  • Öppna upp för frågor från eleverna och diskutera eventuella oklarheter kring ämnet eller provet.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om 3-4 för att skapa egna provfrågor baserade på tema som togs upp under lektionen. Varje grupp ska formulera fem frågor, både flervalsfrågor och öppna frågor, samt förbereda svar. Grupperna ska presentera sina frågor för klassen för att aktivt repetera materialet inför provet.

Exit-ticket

  • Vad är kännetecknande för tropiskt klimat?
  • Ge exempel på hur urbanisering påverkar storstäder.
  • Vilka effekter kan global uppvärmning ha på havsnivån?
  • Vad betyder hållbar utveckling?
  • Hur används GIS i dagens samhälle?

Modern Tillbaka-knapp