En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Geografi – Hållbar utveckling

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll berör hållbar utveckling, där fokus ligger på att förstå begrepp som ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Eleverna kommer att lära sig om globala och lokala utmaningar relaterade till hållbarhet samt strategier för att uppnå en hållbar framtid.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på olika aspekter av hållbar utveckling och hänvisa till aktuella exempel på detta. Dessutom kan eleven göra enkla analyser av hur olika faktorer påverkar hållbarheten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar utveckling (10 min)

– Förklara vad hållbar utveckling innebär och dess tre dimensioner: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
– Diskutera varför hållbar utveckling är en viktig fråga globalt och lokalt.
– Ge aktuella exempel på hållbarhetsfrågor som påverkar samhället.

Gruppering och diskussion (15 min)

– Dela in eleverna i smågrupper för diskussion.
– Varje grupp ska identifiera och diskutera en specifik hållbarhetsutmaning som de känner till.
– Be grupperna att tänka på möjliga lösningar eller åtgärder som kan vidtas för att hantera utmaningen.

Sammanfattning och delning av gruppresultat (15 min)

– Låt varje grupp presentera sin diskussion och sammandrag av sina idéer.
– Ställ följdfrågor för att fördjupa diskussionen och fånga olika perspektiv.
– Sammanfatta de gemensamma insikterna och lösningarna som kommit fram under presentationerna.

Avslutande reflektioner (10 min)

– Föreslå ett par frågor som eleverna kan reflektera över: Hur kan vi konkret bidra till hållbar utveckling i vår vardag?
– Be eleverna skriva ner sina tankar och dela dem med klassen, om tiden medger.

Aktivitet

Eleverna ska välja en lokal hållbarhetsutmaning (t.ex. avfallshantering, energiförbrukning, trafik) och skapa en kort presentation. De ska inkludera identifieringen av utmaningen, dess påverkan samt föreslagna lösningar. Aktiviteten främjar deras förmåga att applicera teoretisk kunskap på praktiska problem i deras närmiljö.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad innebär begreppet hållbar utveckling?
– Svar: En utveckling som tillgodoser behov utan att kompromissa med kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.

– Nämn tre dimensioner av hållbarhet.
– Svar: Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

– Ge ett exempel på en aktuell hållbarhetsutmaning.
– Svar: Klimatförändringar, avfallshantering, vattenbrist, etc.

– Hur kan individer bidra till hållbar utveckling?
– Svar: Genom att göra medvetna val såsom återvinning, energieffektivisering och hållbar konsumtion.

– Varför är det viktigt att diskutera hållbar utveckling i skolan?
– Svar: För att utbilda eleverna om vikten av hållbarhet och inspirera dem till att agera för en bättre framtid.

Hemläxa

Skriv en reflekterande text om 300-400 ord där du beskriver en personlig hållbarhetsutmaning du ser i din vardag och ger förslag på hur du kan bidra till en mer hållbar utveckling.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att undersöka ett specifikt hållbarhetsprojekt i en valfri del av världen, analysera dess mål och strategier, samt utvärdera dess effektivitet och möjliga förbättringar. Uppgiften ska sammanfattas i en skriftlig rapport (1000-1500 ord) som presenterar deras forskningsresultat och insikter.

Förslag för nästa lektion

Temat: Hållbara städer och samhällen

I nästa lektion kan vi fokusera på hur städer kan göras mera hållbara med avseende på planering, infrastruktur och samhällstjänster. Eleverna kan analysera exempel på städer som implementerat hållbarhetsinitiativ, som gröna tak eller kollektivtrafiksystem.

Genom att studera hållbara städer ges eleverna insikt om konkreta lösningar och metoder som används globalt, vilket understryker att hållbar utveckling är en kollektiv utmaning som kräver innovation och samarbete.

Förberedelser

– Samla exempel och material relaterat till hållbar utveckling.
– Förbereda frågor för diskussion och reflektion.
– Planera gruppindelningar och presentatörsroller för aktiviteten.


×