Lektion. Åk. 9. Geografi – Klimatförändringar och mänsklig påverkan

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Klimatförändringar och mänsklig påverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
  • Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.

[Lgr 22, Geografi, Åk. 7-9]

Betygskriterier

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om orsaker till geografiska mönster och processer samt om deras konsekvenser för människa, samhälle och natur.
  • Eleven använder geografins metoder och verktyg på ett i huvudsak fungerande sätt för att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera förhållanden på olika platser och i olika regioner.

[Lgr 22, Geografi, Åk. 9]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till klimatförändringar (10 min)

  • Definiera vad klimatförändringar är.
  • Diskutera de viktigaste orsakerna till klimatförändringar.
  • Förklara hur klimatförändringar påverkar olika delar av världen.
  • Presentera aktuella exempel på konsekvenser av klimatförändringar.

Diskussion om mänsklig påverkan (15 min)

  • Utforska hur mänskliga aktiviteter bidrar till klimatförändringar.
  • Diskutera effekten av industriell produktion och urbanisering.
  • Analysera hur olika samhällen anpassar sig till klimatrelaterade utmaningar.

Grupparbete: Lokala klimatåtgärder (15 min)

  • Dela in klassen i grupper för diskussion kring lokala effekter av klimatförändringar.
  • Be varje grupp att identifiera aktuella åtgärder i sitt samhälle.
  • Uppmana grupperna att presentera sina idéer för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Återkoppla till dagens lektion och diskussioner.
  • Ställ frågor för att stimulera reflektion om vad de har lärt sig.
  • Om möjligt, koppla till framtida ämnen inom geografi som handlar om hållbar utveckling.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Klimat Det genomsnittliga vädret i ett område över en längre period. Från grekiska “klima”, betydande lutning/dimension.
Endogena processer Geologiska processer som har sitt ursprung i jordens inre, såsom vulkanism och jordbävningar. Från grekiska “endon” (inuti) + “genes” (framkomma).
Exogena processer Yttre processer som påverkar jordytan, inklusive erosion och väderförändringar. Från grekiska “exo” (utanför) + “genes” (framkomma).
Hållbar utveckling Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter. Termen härstammar från hållbarhet (från tysk “Nachhaltigkeit”).
Geografi Läran om jorden och dess landskap, miljöer och hur människor interagerar med dem. Från grekiska “geographia,” vilket betyder “att beskriva jorden.”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar klimatförändringar vår globala ekonomi? Kan du ge exempel på ett land som har drabbats hårt?
  • B. Tänk dig att du har makt att införa en ny lag för att bekämpa klimatförändringar. Vilken lag skulle det vara och varför?
  • C. Diskutera skillnaderna i hur olika länder bidrar till och hanterar klimatförändringar. Varför ser vi dessa skillnader?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppdrag att utföra en fältstudie av sitt närområde. Varje grupp ska identifiera synliga effekter av klimatförändringar, som exempelvis erosion, översvämningar eller förändrad vegetation. Eleverna ska dokumentera sina observationer med bilder och anteckningar. Avslutningsvis ska de förbereda en presentation där de beskriver sina observationer och föreslår lokala åtgärder för att motverka dessa effekter.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig om klimatförändringar idag?
  • Nämn en mänsklig aktivitet som påverkar klimatet.
  • Ge ett exempel på en exogen process.
  • Vad står hållbar utveckling för?
  • Hur kan vi alla bidra till en mer hållbar framtid?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (minst 500 ord) om hur klimatförändringar påverkar en specifik plats de väljer. De ska inkludera tre källor, varav en ska vara vetenskaplig, och diskutera både orsaker och möjliga lösningar för att bemöta de utmaningar som platsen står inför.

Citat

“Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder, vi har lånat den av våra barn.” – David Brower (1912–2000). Detta citat betonar vikten av att tänka på framtida generationer i våra handlingar idag, vilket relaterar till vårt samtal om hållbar utveckling och klimat.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Hållbarhet i våra liv.” Den föreslagna lektionen syftar till att ge eleverna insikter om hur deras personliga val och livsstil påverkar miljön och utforska praktiska sätt att leva mer hållbart.


Modern Tillbaka-knapp