Geografi Åk. 9 – Sverigekartan
Årskurs
9
Ämne
Geografi
Tema
Sverigekartan
Syfte
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för Sveriges geografi genom att studera och analysera Sverigekartan. Eleverna kommer att lära sig om viktiga platser, landformer och hur man orienterar sig på en karta.
Material
- Sverigekartan (tryckt eller digital)
- Arbetsblad med frågor och uppgifter
- Tillgång till datorer/surfplattor för research
Aktiviteter
Inledande diskussion
Inled lektionen med en diskussion om vad eleverna redan vet om Sveriges geografi. Fråga om de kan namnge några städer, sjöar eller fjäll.
Kartanalys
Dela ut Sverigekartan och ge eleverna tid att studera den. Be dem att identifiera och markera viktiga platser, såsom huvudstaden, stora insjöar och fjällkedjor.
Uppgifter
Ge eleverna specifika uppgifter att genomföra, som att:
- Fånga information om en av Sveriges stora städer och presentera för klassen.
- Identifiera och diskutera olika landformer som finns i Sverige.
- Skapa en egen karta över deras hemområde med viktiga punkter markerade.
Bedömning
Bedömningen baseras på elevernas deltagande under diskussionerna, kvaliteten på deras arbetsblad och kartor samt deras presentationer.
Reflektion
Avsluta lektionen med en reflektion där eleverna får dela med sig av vad de har lärt sig och hur deras förståelse av Sveriges geografi har utvecklats.
Denna lektionsplanering kan enkelt anpassas för att passa dina elevers behov och för att inkludera mer interaktiva inslag och aktiviteter.