Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Historia – Drottning Kristina och könsnormer

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Drottning Kristina och könsnormer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.” [Lgr 22, Historia, Åk. 9]

Betygskriterier

“Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.” [Lgr 22, Historia, Åk. 9 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Drottning Kristina (10 min)

  • Presentera Drottning Kristina och hennes tid som regent i Sverige.
  • Diskutera hennes utbildning och unika uppväxt.
  • Berätta om hennes beslut att abdikera och dess konsekvenser.
  • Ange Kristinas påverkan på kultur och vetenskap under sin regeringstid.

Könsnormer under Kristinas tid (15 min)

  • Redogör för de rådande könsnormerna på 1600-talet.
  • Diskutera hur Kristina bröt mot dessa normer.
  • Analysera skillnader i könsroller mellan dåtidens samhälle och dagens samhälle.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av könsnormer idag.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur Drottning Kristina utmanade könsnormerna.
  • Varje grupp får reflektera över frågor som: Vilka konsekvenser fick hennes regenttid för synen på kvinnor i maktpositioner?
  • Sammanfatta diskussionerna i helklass.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Diskutera vad eleverna har lärt sig om Drottning Kristina och könsnormer.
  • Fråga vilket intryck Kristina har gjort på deras förståelse för kvinnor i historien.
  • Ge exempel på nutida kvinnor som också utmanar könsnormer.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Drottning En kvinnlig monark som är högt rankad i en monarki. Kommer från gammelsvenska “drot” (ledare) och “ning” (tillstånd).
Könsnorm Förväntningar och regler kring hur män och kvinnor ska bete sig baserat på deras kön. Sammansatt av “kön” och “norm”, ett tyskt lånord för standard eller regel.
Abdikera Att avsäga sig eller avträda tronen. Kommer från latin “abdicare” (att avsätta sig).
Regent En person som innehar den högsta makten i ett kungarike. Från latin “regens”, som betyder “regera”.
Kultur Gemensamma värderingar, normer och föreställningar i ett samhälle. Kommer från latin “cultura”, som betyder “odling”.
Jämställdhet Tillstånd där olika kön har samma rättigheter och möjligheter. Sammansatt av “jäms” (likadan) och “ställd” (befinnande).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkade Drottning Kristinas beslut att abdikera synen på kvinnor i maktpositioner under hennes tid och framåt? Vilka paralleller kan dras till dagens samhälle?
  • B. Diskutera de förväntningar som finns på kvinnor och män i dagens samhälle. I vilken utsträckning tycker ni att dessa normer fortfarande finns kvar?
  • C. Kristina var känd för sin intellektuella och kulturella påverkan. Hur påverkar kulturella och intellektuella normer idag våra uppfattningar om könsroller?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en tidslinje över Drottning Kristinas liv och hennes viktiga beslut. De ska inkludera datum och händelser som visar hur hennes liv och beslut påverkade synen på kvinnor och makt. Tidslinjen ska vara kreativ och kan innehålla bilder, citat och reflektioner från deras diskussioner. Eleverna ska använda papir och färgmaterial till att illustrera sin tidslinje och göra en kort presentation av den för klassen.

Exit-ticket

  • Vilken skillnad gjorde Drottning Kristina som monark jämfört med sina manliga föregångare? – Svar: Hon bröt mot könsnormer och visade att kvinnor också kan leda och påverka.
  • Hur förändrades synen på kvinnor i ledarskap efter Kristina? – Svar: Hennes regentskap öppnade dörrar för diskussion om kvinnors rättigheter.
  • Vilka könsnormer anser du finns i dagens samhälle som Kristina skulle kunna ha ifrågasatt? – Svar: Normer kring yrkesval och sociala roller för kvinnor och män.
  • Hur har Kristinas arv påverkat nuvarande kvinnor inom politik? – Svar: Ökat fokus på jämställdhet och kvinnors rättigheter i beslutsfattande.
  • Nämn en nutida kvinna som du tycker utmanar könsnormer. – Svar: (Elevernas egna svar, exempel kan vara statsminister, företagare etc.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text (ca 1-2 sidor) om hur Drottning Kristinas beslut och livsval är relevant för dagens diskussioner om kön och makt. De ska inkludera sina åsikter och eventuella källor som stöd för sina argument. Texten ska vara strukturerad med introduktion, diskussion och slutsats.

Citat

”Det är inte vad vi har, utan vad vi är, som gör oss till rariteter.” – Drottning Kristina, 1640. Detta citat från Kristina kan ses som en reflektion av hennes unika position i en mansdominerad värld, där individens värde baseras på handlingar och inte på kön.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Jämställdhet och makt i dagens samhälle”. Denna lektion syftar till att utforska nutida exempel på hur jämställdhet fortfarande kämpar mot historiska normer och vad som görs för att förändra dessa strukturer.


Modern Tillbaka-knapp