Lektionsplanering för Historia
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att förbereda eleverna inför det nationella provet genom att repetera de viktigaste händelserna och teman i svensk och världshistoria. Eleverna får även träna på att analysera och tillämpa skillnader mellan källor och hur dessa påverkar vår förståelse av historiska händelser.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva, förklara och analysera centrala teman och perspektiv i historiens utveckling. Eleven kan även ge exempel på hur historia formar identitet och kultur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion och genomgång av lektionens syfte (10 min)
- Presentera lektionens mål och syfte för att förbereda sig inför det kommande nationella provet.
- Diskutera varför det är viktigt att känna till historiska händelser och teman.
Exempel på tidigare provfrågor (15 min)
- Demokratins rötter: Man säger ofta att demokratin har sina rötter i … (Egypten, Grekland eller Rom)
- Maraton: Maratonloppet springer man till minne av slaget mellan en persisk armé och en armé från … (Grekland)
- Pyramiderna: Pyramiderna finns i … (Egypten)
- Kejsare och tsar: Orden kejsare och tsar kommer från namnet på en person som levde i … (Rom)
- Historiska förklaringar om romerska riket: År 476 störtade germanen Odovakar den siste västromerske kejsaren. Därför … (gick det romerska riket under vid ett visst tillfälle.)
- Byggnader och tidsperioder: Sätt ett kryss vid den byggnad som är ett spår från Antiken. (Exempelvis Parthenon)
- Teknikens utveckling: Vilken betydelse hade uppfinningarna under den industriella revolutionen för samhällets utveckling?
- Kvinnors rättigheter: På vilket sätt har kvinnors rättigheter förändrats i Sverige från 1800-talet till idag?
- Kalla kriget: Vilka var de viktigaste händelserna under kalla kriget som påverkade världen?
- Undersök hur historia formar identitet: Ge exempel på hur historiska händelser kan påverka en persons identitet.
Strategier för provet (15 min)
Diskutera olika strategier för att hantera provfrågor, såsom att läsa noggrant, understryka nyckelord och planera svar.
Avslutande frågor och diskussion (10 min)
Öppna upp för frågor från eleverna och diskutera eventuella oklarheter kring ämnet eller provet.
Aktivitet
Låt eleverna arbeta i grupper om 3-4 för att skapa egna provfrågor baserade på det material som täckts under lektionen. Varje grupp ska formulera fem frågor, både flervalsfrågor och öppna frågor, samt förbereda svar. Grupperna ska sedan presentera sina frågor för klassen. Detta stärker deras förståelse och repetera materialet inför provet.
Exit-ticket
- Vad är en viktig händelse i Antiken?
- Hur påverkade den industriella revolutionen samhället?
- Nämn tre skillnader mellan romerska kejsare och moderna ledare.
- Vad betyder “kalla kriget” och vilka länder var involverade?
- Hur har kvinnors rättigheter utvecklats i Sverige?
Hemuppgift
Hemuppgiften kommer att delges senare.
M.v.h. Isak Skogstad