Lektionsplanering: Kvinnlig rösträtt i Sverige
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Kvinnlig rösträtt – införande av kvinnlig rösträtt i Sverige (1921)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar kampen för kvinnlig rösträtt i Sverige och de viktiga händelser som ledde fram till beslutet att införa rösträtt för kvinnor 1921. Eleverna ska också studera de sociala och politiska förändringar som denna reform medförde och analysera betydelsen av kvinnlig rösträtt i en demokrati.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer relaterade till införandet av kvinnlig rösträtt i Sverige samt diskutera dess inverkan på det svenska samhället och politiken.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kvinnlig rösträtt (10 min)
- Definiera vad kvinnlig rösträtt innebär och ge en historisk översikt över rösträttens utveckling.
- Diskutera tidiga rösträttsrörelser i Sverige och vilka sociala och politiska faktorer som drev på kampanjen.
- Presentera viktiga aktörer, som Elin Wägner och andra prominenta kvinnor i rörelsen.
Kampen för kvinnlig rösträtt (15 min)
- Redogör för de olika stegen i kampen för kvinnlig rösträtt, inklusive allmänna möten, debatter och kampanjer.
- Diskutera hur kvinnor mobiliserade politiskt och socialt för att åstadkomma förändring.
- Analysera motståndet mot kvinnlig rösträtt och argumenten från motståndarna.
Införandet av kvinnlig rösträtt (15 min)
- Förklara den politiska processen som ledde fram till beslutet om kvinnlig rösträtt 1921.
- Diskutera reaktioner på rösträttsbeslutet och vilka konsekvenser det fick för kvinnor i Sverige att rösta.
- Utforska hur rösträtten påverkade kvinnor och samhället framöver.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter och reflektera över betydelsen av kvinnlig rösträtt för jämställdhet.
- Fråga eleverna vilken aspekt av kampen för kvinnlig rösträtt de tycker var mest inspirerande eller intressant.
- Diskutera hur kampen för kvinnlig rösträtt har påverkat dagens feministiska rörelser och frågor om jämställdhet.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ges i uppdrag att skapa en tidslinje som markerar de viktigaste händelserna i kampen för kvinnlig rösträtt i Sverige. De ska inkludera viktiga datum, aktivister och politiska beslut som ledde fram till reformen. Tidslinjerna kommer att sättas upp i klassrummet och presenteras för klassen.
Exit-ticket
- Vad innebär kvinnlig rösträtt?
Svar: Rätten för kvinnor att delta i val och att rösta. - Vilket år infördes rösträtt för kvinnor i Sverige?
Svar: 1921. - Vilka var några centrala aktörer i kampen för kvinnlig rösträtt i Sverige?
Svar: Elin Wägner och andra kvinnorättsaktivister. - Vad var några av argumenten mot kvinnlig rösträtt?
Svar: Traditionella synsätt om kvinnors roller, rädsla för att kvinnor skulle påverkas av sina män. - Hur har införandet av kvinnlig rösträtt påverkat det svenska samhället?