Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Historia – Motståndsrörelser under andra världskriget

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Motståndsrörelser under andra världskriget

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att utforska olika motståndsrörelser som uppstod under andra världskriget, deras handlingar, strategier och de etiska dilemman dessa grupper stod inför. Det inkluderar en diskussion om motståndets betydelse för krigets utgång.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och förstå deras betydelse, analysera och diskutera olika perspektiv, särskilt kopplat till motståndsrörelsernas roller och dilemma.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till motståndsrörelser (10 min)

  • Presentera temat och förklara vad motståndsrörelser var och deras syften.
  • Diskutera varför motstånd var viktigt i länder som ockuperades av nazisterna.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar kring moral och motstånd.

Exempel på motståndsrörelser (15 min)

  • Gå igenom de mest kända motståndsrörelserna, såsom den franska motståndsrörelsen, den norska och den polska motståndsrörelsen.
  • Diskutera deras metoder och strategier för att bekämpa ockupationsmakterna.
  • Analysera hur dessa rörelser organiserades och stödde varandra.

Etiska dilemman inom motståndsrörelser (15 min)

  • Undersök de moraliska dilemman som motståndsgrupperna stod inför, exempelvis samarbeten med olika aktörer.
  • Diskutera hur motståndets handlingar kunde leda till både positiva och negativa konsekvenser.
  • Reflektera över vikten av att bedöma motståndets handlingar ur olika perspektiv.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Låt eleverna reflektera över hur motståndsrörelserna har påverkat synen på motstånd och rebellion idag.
  • Förbered eleverna för nästa lektion genom att koppla till framtida teman.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort dramatiserad presentation (5-7 minuter) av en specifik motståndsrörelse. De ska inkludera viktiga personer, händelser och deras metodik i attackerna, samt moraliska och etiska val de ställdes inför. Presentationerna ska avslutas med en diskussion om vad de lärt sig av motståndsgruppens historia.

Exit-ticket

  • Vad var syftet med motståndsrörelser under andra världskriget?
  • Att bekämpa och motverka ockupationsmakternas kontroll och politik.
  • Nämn några exempel på kända motståndsrörelser.
  • Den franska motståndsrörelsen, norska motståndsrörelsen, den polska motståndsrörelsen.
  • Vilka metoder använde motståndsrörelserna?
  • Sabotage, spionage, propaganda och väpnad kamp.
  • Vilka etiska dilemman stod motståndsgrupperna inför?
  • Samarbeten med kommunistiska eller kapitalistiska aktörer, och frågor om moral i beslut att använda våld.

Modern Tillbaka-knapp