Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Historia – Propaganda under första världskriget

Lektionsplanering: Propaganda och dess effekt under första världskriget

Årskurs: 9

Ämne eller kurs: Historia

Tema: Propaganda och dess effekt under första världskriget

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att utforska hur propaganda användes under första världskriget, dess syften, metoder och effekter. Eleverna kommer att diskutera hur propaganda påverkade samhällssynen, rekrytering och moralen på både hemmaplan och vid fronten.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och företeelser, förstå deras betydelse samt analysera och diskutera propaganda som redskap för manipulation och mobilisering.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till propaganda under första världskriget (10 min)

  • Presentera temat och definiera vad som menas med propaganda.
  • Diskutera varför och hur propaganda användes under kriget.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar kring ämnet.

Typer av propaganda (15 min)

  • Gå igenom olika former av propaganda, såsom affischer, filmer, tidningsartiklar och radio.
  • Analysera budskapen bakom dessa propagandamaterial och deras målgrupper.
  • Diskutera exempel på effektiva propagandakampanjer under kriget.

Effekter av propaganda (15 min)

  • Diskutera hur propaganda påverkade den allmänna opinionen och mobiliserade stöd för krigsinsatser.
  • Analysera negativa aspekter av propaganda, såsom spridning av hat och fördomar, särskilt mot fienden.
  • Reflektera över hur propaganda har format den allmänna uppfattningen om kriget och dess betydelse.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Låt eleverna diskutera likheter och skillnader mellan dåtida och nuvarande användning av propaganda.
  • Förbered eleverna för nästa lektion genom att knyta an till teman kring internationella organisationer efter kriget.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en propagandaaffisch för att rekrytera soldater till första världskriget eller för att stödja krigsåtagandet. Affischen ska innehålla ett klart budskap, bilder och en text som påverkar känslor och opinion. Grupperna presenterar sina affischer för klassen och förklarar syftet med sina budskap.

Exit-ticket

  • Vad är propaganda och vilken funktion har den under första världskriget? Propaganda är information som används för att påverka människors åsikter och beteenden.
  • Ge exempel på former av propaganda som användes under kriget. Affischer, filmer, tidningar och radioinslag.
  • Hur påverkade propaganda den allmänna opinionen? Mobiliserade stöd för krigsinsatser och skapade negativa attityder mot fienden.
  • Vilka metoder användes för att sprida propaganda?

Modern Tillbaka-knapp