Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Idrott
Tema: Lekar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på olika typer av lekar och spel, både individuellt och i grupp. Vidare betonas betydelsen av motoriska färdigheter och spelregler, samt hur lekar kan främja samarbete och kommunikation i grupp.
Eleven kan genomföra grundläggande rörelser och använda teknik och taktik i lekar och spel. Dessutom kan eleven delta i lekar och spel och samarbeta med andra.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lekar (10 min)
- Förklara vikten av lekar i fysisk aktivitet och som en form av social interaktion.
- Ge exempel på olika typer av lekar (t.ex. samarbetslekar, tävlingslekar).
- Diskutera spelregler och säkerhetsaspekter som ska beaktas under övningarna.
Genomgång av specifika lekar (15 min)
- Presentera ett urval av lekar som ska användas under lektionen.
- Demonstra lekarna genom att använda en grupp av elever.
- Förklara syfte och mål med varje lek, samt hur den bidrar till samarbete och rörelse.
Praktisk övning i grupper (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem prova de presenterade lekarna.
- Uppmuntra eleverna att reflektera över hur de kan samarbeta och kommunicera under lekarna.
- Observera gruppernas prestationer och ge feedback på deras samarbete och tekniska utförande.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla eleverna för en gemensam reflektion kring lektionens lekar och deras upplevelse.
- Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
- Ställ frågor som leder till diskussion kring teamwork och rörelseglädje.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra tre olika lekar i små grupper, där fokus ska ligga på samarbete och kommunikation. Varje grupp får 10 minuter på sig att genomföra varje lek, och en medborgarrepresentant ska vara ansvarig för att leda diskussionen om regler och förutsättningar. Aktiviteten kopplas till lektionens tema genom att den ger eleverna möjlighet att träna praktiskt på lekar som främjar både social interaktion och fysisk aktivitet. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vilka tre lekar provade ni under lektionen?
- Svar: Eleverna listar de lekar de genomfört.
- Vad tyckte du var det roligaste med lekarna?
- Svar: Eleverna ger en personlig reflektion kring upplevelsen.
- Hur samarbetade din grupp under lekarna?
- Svar: Eleverna reflekterar över samarbetsdynamiken.
- Vilka regler var viktigast att följa?
- Svar: Eleverna identifierar nyckelregler för ordning och säkerhet.
- Vad skulle ni vilja förändra eller lägga till i lekarna nästa gång?
- Svar: Eleverna ger förslag till förbättringar och nya lekar.
Hemläxa
Som hemläxa ska eleverna skriva en reflektion på 200 ord om en lek de tycker om och beskriva varför de tycker om den samt hur den går till.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan ges i uppdrag att skapa en egen lek, inklusive skapandet av regler, delform och beskrivning av hur den ska genomföras. De ska redovisa sin lek för klassen, vilket uppmanar dem att tänka kreativt och ta hänsyn till säkerhet och samarbetsaspekter.
Förslag för nästa lektion
Taktiska spel
I nästa lektion kan fokus ligga på taktiska spel där eleverna får arbeta med samarbete och strategi i en mer konkurrensutsatt miljö. Genom att introducera ytterligare spel och lekar som involverar ledarskap och strategisk tänkande kan eleverna bygga vidare på den kunskap och de erfarenheter som de fått under denna lektion.
Denna lektion är relevant då den fördjupar elevernas förståelse för hur samarbete och strategi är centrala i både lekar och sporter, och kunskapskraven om att använda teknik och taktiskt samarbete i spel.
Förberedelser
- Sätta ihop material och utrustning som behövs för lekarna.
- Skapa en lista med lekar och förklara dem för eleverna på ett tydligt sätt.
- Förbereda eventuella säkerhetsanvisningar och regler för lekarna.