Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Kemi
Tema: Återvinning och återanvändning av plastmaterial
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge insikter i materialåtervinning, särskilt av plast, samt metoder för att återanvända och återvinna plastprodukter för att minska avfall och miljöpåverkan. Eleverna ska förstå cirkulär ekonomi och vad det innebär för samhället och miljön.
Kunskapskrav
Eleven redogör för begrepp som rör återvinning och återanvändning av material, särskilt plast. Eleven diskuterar fördelar och problem med dessa processer och kan ge exempel på hur plast kan återvinnas och återanvändas i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till återvinning och återanvändning (10 min)
- Definiera begreppen återvinning och återanvändning.
- Diskutera varför det är viktigt att återvinna plast, både ur ett miljöperspektiv och ett ekonomiskt perspektiv.
- Presentera siffror om plastavfall och återvinningsgraden i Sverige.
Metoder för plaståtervinning (15 min)
- Gå igenom de olika metoderna för plaståtervinning, inklusive mekanisk, kemisk och energirevinication.
- Beskriv vad som händer med plasten när den samlas in och hur den bearbetas för att bli ny plast.
- Visa en kort dokumentär eller video om återvinningsprocessen.
Gruppdiskussion om plastens livscykel (10 min)
- Dela klassen i grupper och ge dem i uppdrag att diskutera en plastprodukt genom hela dess livscykel: från tillverkning till avfall och återvinning.
- Grupperna ska presentera sina tankar och reflektioner om hur livscykeln kan förbättras för att minska plastavfall.
Praktisk övning – återvinningsprojekt (10 min)
- Eleverna får identifiera och ta med en plastprodukt hemifrån och diskutera hur den kan återvinnas.
- Låt dem också designa en enkel kampanj för att öka medvetenheten om plaståtervinning.
Sammanfattning och frågor (5 min)
- Sammanfatta dagens diskussioner om återvinning och återanvändning av plastmaterial.
- Ställ och besvara frågor för att klargöra förståelsen av ämnet.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kampanj som syftar till att öka medvetenheten om vikten av plaståtervinning i deras skola eller samhälle. Kampanjen kan inkludera affischer, presentationer eller digitala medier. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad betyder återvinning?
- Svar: Processen att samla in och bearbeta avfall för att göra nya produkter.
- Ge exempel på en metod för plaståtervinning.
- Svar: Mekanisk återvinning.
- Vilka fördelar finns det med återvinning av plast?
- Svar: Minskar avfall, sparar energi och resurser, minskar koldioxidutsläpp.
- Vad kan vi som individer göra för att stödja plaståtervinning?
- Svar: Återvinna plastprodukter och minska engångsanvändning.
- Hur fungerar ett återvinningssystem?
- Svar: Plasten samlas in, sorteras, rengörs och bearbetas för att bli ny plast.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om plastens livscykel, där de beskriver stegen från produktion till avfall, samt föreslå förbättringar för att öka återvinningsgraden av plast. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Nationella provet
(Inga relevanta provfrågor hittades för denna lektion.)
Citat
”The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” – Robert Swan (1992). Detta citat belyser vikten av individuellt ansvar för miljön, vilket är centralt när vi talar om att återvinna och återanvända plastmaterial.
Nästa lektion
För nästa lektion kan vi fokusera på hållbara material och deras framtida roll inom kemi och teknik. Detta tema är relevant för att förstå nya innovationer och alternativa material som kan ersätta traditionella plaster i framtiden. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.