Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Matematik – Förberedelse inför nationella provet

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Matematik

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens centrala innehåll omfattar förberedelser inför nationella provet och repetition av matematiska kunskaper. Det innebär genomgång och träning av olika matematiska ämnesområden som algebra, geometri, statistik och talsystem.

Kunskapskrav:

Eleverna ska kunna använda och beskriva matematiska begrepp, lösa ekvationer och uttryck samt geometriska problem på ett korrekt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av proven (10 min)

  • Information om upplägget av de nationella proven.
  • Betydelsen av att förstå provformatet och bedömningskriterierna.
  • Genomgång av den tid och de resurser som kommer att användas under proven.

Exempel på provfrågor (20 min)

  1. Beräkna 13,9 minus 8,85.
  2. Amir och Lisa köper potatis med samma kilopris. Fyll i vikten för Lisas potatis i tabellen: Amir väger 1,5 kg, Lisa: ________.
  3. Vilket av följande tal är det bästa närmevärdet till 13 delat med 4,32? Alternativ: 0,03; 0,3; 3; 30; 300.
  4. Vad är hälften av 1/9? Svara med ett tal i bråkform: ________.
  5. Lös ekvationen 2x plus 5 är lika med 3x. Vad är värdet av x? ________.
  6. Bea tränar inför ett maratonlopp. Hon springer en bana som är 5,3 km lång. Ett maratonlopp är ungefär 42 km långt. Hur många hela varv måste hon springa? ________.
  7. En tändsticksask har måtten 6 cm, 3,5 cm och 1,5 cm. Flera tändsticksaskar ligger i en förpackning med volymen 315 cm³. Hur många tändsticksaskar finns i förpackningen? ________.
  8. Beräkna värdet av uttrycket 3/2 plus 23. ________.
  9. Vilken av följande beräkningar ger ett resultat som är lite mer än 30? Alternativ: 30 gånger 0,97; 30 gånger 0,097.
  10. Rita in punkterna A=(2, 1), B=(-3, 4) och C=(1, -3) i ett koordinatsystem.

Strategier för provdagen (10 min)

  • Genomgång av strategier för att hantera provstress och tidshantering.
  • Tips om hur man bör läsa frågorna noggrant och dubbelkolla svar.
  • Vikten av att förbereda sig mentalt den dagen.

Frågor och svar (10 min)

  • Öppna upp för frågor från eleverna angående materialet som har gåtts igenom.
  • Besvara frågor och ge ytterligare exempel baserat på elevernas behov.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får arbeta med ett antal exempelprov. Varje grupp får ett papper med fem olika provfrågor. De ska diskutera och lösa frågorna tillsammans. När de är klara, presenterar de sina lösningar för klassen och läraren får ge feedback på både metoden och svaren. Denna aktivitet syftar till att skapa en trygg miljö där eleverna kan ställa frågor och lära sig av varandra.

Exit-ticket

  • Vad är den största utmaningen du ser inför det nationella provet?

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp