Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Improvisation och kreativitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina improvisationsfärdigheter och använda kreativitet i musikaliskt skapande. Detta omfattar att experimentera med olika tekniker och stilar för att skapa spontan musik och uttrycka känslor genom improvisation.
Kunskapskrav
Eleven kan improvisera på ett instrument med viss säkerhet och kreativitet. Eleven kan också reflektera över sin improvisationsprocess och ge exempel på hur improvisation kan användas i musikaliskt skapande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till improvisation (10 min)
- Diskutera vad improvisation innebär och varför det är en viktig del av musikaliskt skapande.
- Ge exempel på kända improvisatörer (t.ex. jazzmusiker som Miles Davis och John Coltrane) och diskutera hur de använder improvisation i sin musik.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av improvisation och huruvida de tycker det är skrämmande eller spännande.
Tekniker för improvisation (15 min)
- Gå igenom grundläggande tekniker för improvisation som att använda skalor, rytmer och harmonier för att skapa melodier.
- Låt eleverna öva på att improvisera över en given ackordprogression, antingen med klappning eller på sina instrument.
- Ge feedback och vägledning under övningen, uppmuntra dem att experimentera med olika melodiska och rytmiska idéer.
Gruppövningar i improvisation (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att improvisera en kort musikstycke tillsammans.
- Låt varje grupp bestämma en känsla eller tema för sitt stycke och uppmuntra dem att kommunicera genom musiken.
- Ge grupperna tid att öva och förbereda sig för att framföra sin improvisation för klassen.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sin improvisation.
- Diskutera vad som fungerade bra under improvisationen och hur musikaliskt samspel bidrog till den kreativa processen.
Varje grupp ska framföra sin improvisation och diskutera teknikerna de använde, hur de samarbetade för att skapa en gemensam musikupplevelse, och vad de lärt sig genom processen.
Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad var den mest inspirerande delen av dagens övningar i improvisation?
Svar: (Eleven ger sin reflektion.) - Hur kände du när du improviserade?
Svar: (Eleven reflekterar på sina känslor.) - Vilka tekniker tyckte du var mest användbara i din improvisation?