Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Komposition och arrangemang
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utveckla sina färdigheter i att komponera och arrangera musik. Detta inkluderar att lära sig om strukturer, harmonier, melodier och hur man använder olika instrument i ett arrangemang för att skapa en helhet.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa egna musikstycken och arrangemang för olika instrument. Eleven kan också reflektera över sin kompositionsprocess och ge feedback på andras verk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till komposition och arrangemang (10 min)
- Diskutera vad komposition innebär och varför det är viktigt att kunna arrangera musik.
- Presentera olika strukturer för komposition, som vers-refräng, AABA, och hur dessa kan användas för att forma en låt.
- Ge exempel på kända låtar och deras arrangemang för att illustrera hur olika element samverkar.
Övningar i komposition (15 min)
- Dela ut arbetsblad med riktlinjer för att komponera en kort melodi eller låtarrangemang.
- Låt eleverna välja ett tema eller en känsla som de vill uttrycka musikaliskt och börja skissa på sina idéer.
- Cirkulera i klassrummet för att ge individuell feedback och hjälpa eleverna att utveckla sina musikaliska idéer.
Grupparbete med arrangemang (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att arrangera en låt eller melodisk idé som en grupp.
- Låt dem välja ett stycke och fördela roller (t.ex. som spelar melodi, ackord, rytm) och diskutera hur de ska använda sina instrument för att skapa en dynamisk låt.
- Låt dem öva på sina arrangemang och förbereda sig för att framföra dem.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sin komposition eller arrangemang för klassen.
- Diskutera tillsammans efter varje framförande vad de har lärt sig om komposition och arrangemang samt hur de kunde förbättra sina musikaliska uttryck.
Aktivitet
Varje grupp ska framföra sin komposition eller arrangemang och diskutera sina kreativa val i arrangemanget, samt ge varandra konstruktiv feedback efter varje framförande. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad var den mest intressanta insikten du fick om komposition och arrangemang idag?
Svar: (Eleven ger sin reflektion.) - Hur kände du att er grupps arrangemang kom till liv?
Svar: (Eleven beskriver sina upplevelser.) - Vilka element av arrangemanget tyckte du var mest effektiva och varför?
Svar: (Eleven reflekterar över effektivitet.) - Vad lärde du dig om din egen kreativitet genom att komponera med andra?
Svar: (Eleven ger sin analys.)