En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Musik – Kreativitet och musikskapande

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Musik och kreativitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utforska och utveckla sin kreativitet i musikskapande. Detta inkluderar att experimentera med olika musikformer, improvisation och att skapa egna musikstycken genom att kombinera olika influenser och tekniker.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa musik utifrån egna idéer och erfarenheter, samt använda olika tekniker och stilar i sitt musikaliska skapande. Eleven kan också reflektera över sin kreativa process och hur den utvecklas över tid.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativitet i musik (10 min)

  • Diskutera vad kreativitet innebär inom musik och varför den är viktig för musiker och låtskrivare.
  • Ge exempel på hur kända artister och låtskrivare använder kreativitet för att skapa unika verk.
  • Ställ frågor till eleverna om deras egen kreativitet och vilka idéer de har för musikskapande.

Övningar i kreativitet och improvisation (15 min)

  • Låt eleverna göra improvisationsövningar, antingen genom att spela korta melodier eller klappa rytmer.
  • Ge dem ett tema eller en känsla att uttrycka genom improvisation och låt dem experimentera fritt.
  • Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och hjälpa dem att tänka på nya sätt att uttrycka sig.

Grupparbete med musikskapande (20 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en egen låt eller ett musikstycke som uttrycker en viss känsla eller tema.
  • Uppmuntra dem att experimentera med olika instrument och att inkludera improviserade delar.
  • Låt dem öva och förbereda en presentation av sitt skapande för klassen.

Framträdande och reflektion (5 min)

  • Låt varje grupp framföra sitt stycke och diskutera de kreativa val de gjorde under skapandet.
  • Reflektera med klassen över vad de lärde sig om att vara kreativa och hur man kan förbättra sitt musikskapande.

Aktivitet

Varje grupp ska framföra sitt skapade stycke och diskutera hur de använde kreativitet och improvisation i sin process. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad var den mest inspirerande delen av dagens lektion om kreativitet?
  • Svar: (Eleven ger sin reflektion.)

  • Hur kände du att improvisation bidrog till ditt skapande?
  • Svar: (Eleven reflekterar över improvisationens roll.)

  • Vilken del av skapandeprocessen tyckte du var mest givande eller utmanande?

×