Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Praktiskt musikskapande och produktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att kreativt skapa musik genom praktiska övningar i komposition och produktion. Detta omfattar att arbeta med olika musikformer och arrangemang, samt att använda digitala verktyg för att producera och finslipa egna musikstycken.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa och producera egna musikstycken med hjälp av olika tekniker och digitala verktyg. Eleven kan också reflektera över sin skapandeprocess och ge konstruktiv feedback på egna och andras verk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikskapande (10 min)
- Diskutera vikten av kreativitet och expression i musikskapande.
- Presentera olika tekniker för att skapa musik, inklusive att arbeta med melodier, ackord och rytmer.
- Ställ frågor till eleverna om deras idéer och inspiration inför kommande skapande.
Praktiska övningar i komposition (15 min)
- Låt eleverna välja ett instrument eller digitalt verktyg för att börja skapa sina egna melodier eller ackordprogressioner.
- Ge dem riktlinjer för att exempelvis använda tonarter, instrument och arrangemangsstruktur.
- Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och hjälpa dem i sina kreativa processer.
Grupparbete med musikproduktion (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att utveckla en gemensam komposition eller arrangemang.
- Grupperna ska diskutera låtens tema, stil och arrangemang och fördela roller inom gruppen (t.ex. kompositör, arrangör, låtskrivare).
- Låt dem arbeta med att producera och finslipa sin musik, och ge dem tillgång till digitala verktyg eller appar för att stödja deras skapande.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sin skapelse för klassen.
- Diskutera med klassen vad som fungerade bra och vad de lärt sig under musikskapandet.
- Reflektera över den kreativa processen och samarbetet i grupperna.
Aktivitet
Varje grupp ska framföra sin musikkomposition och diskutera hur de samarbetade för att skapa den. De ska även dela med sig av vad de lärt sig under skapandeprocessen. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad var den mest inspirerande delen av dagens musikskapande?
Svar: (Eleven ger sin reflektion.) - Vilka tekniker använde du för att skapa din musik?
Svar: (Eleven diskuterar musikskapande tekniker.) - Hur kände du att samarbetet i din grupp påverkade det ni skapade?
Svar: (Eleven reflekterar över gruppdynamik.) - Vad har du lärt dig om din egen kreativa process genom dagens lektion?
Svar: (Eleven ger sina insikter.)