En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Religion – Etik och moral – Drönare och artificiell intelligens

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Religion

Tema: Etik och moral – Drönare och artificiell intelligens

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla frågor relaterade till etik och livsfrågor, med fokus på hur människors värderingar och trosföreställningar kan påverka deras uppfattningar om moraliska dilemman, såsom de som rör utveckling och användning av drönare och artificiell intelligens. Eleverna ska ges möjligheter att diskutera och analysera dessa frågor samt reflektera över praktiska och teoretiska aspekter av etiska modeller såsom konsekvensetik och pliktetik.

Kunskapskrav

Eleven kan förklara och göra enkla analyser av etiska frågeställningar, utifrån egna argument samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar. Eleven kan även resonera om normer och regler i elevens livsmiljöer och reflektera över moraliska frågor som exempelvis ansvar och rättvisa.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till etik och moral (10 min)

– Definiera begreppen etik och moral samt deras betydelse för individers beslut.

– Diskutera skillnaden mellan personliga och kollektiva värderingar.

– Ge exempel på aktuella etiska dilemman kopplade till teknik, speciellt drönare och AI.

Etiska modeller (15 min)

– Presentera grundprinciperna i konsekvensetik och pliktetik.

– Diskutera för- och nackdelar med respektive modell i relation till drönare och AI.

– Ge exempel på situationer där dessa etiska modeller kan tillämpas.

Diskussionsmoment (15 min)

– Dela in klassen i mindre grupper där de diskuterar ett specifikt moralisk dilemma kopplat till etik och teknik.

– Låt varje grupp formulera sina tankar och ståndpunkter gällande dilemman som privatliv kontra säkerhet vid användning av drönare.

– Sammanställ gruppresultaten och diskutera som helklass.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Återkomma till de centrala frågeställningarna och hur eleverna uppfattar dilemman kring drönare och AI.

– Fråga eleverna att reflektera över vad de lärt sig och hur det kan tillämpas i deras liv.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en kort text (300 ord) där de presenterar ett etiskt dilemma kopplat till drönarteknologi eller artificiell intelligens. De ska argumentera utifrån minst två etiska modeller och reflektera över sina egna värderingar. Detta syftar till att knyta an till avsnittet om etik och moral och låta eleverna tillämpa teoretiska kunskaper på praktiska scenario. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad innebär etik och moral?

Svar: Etik handlar om våra principer för vad som är rätt och fel, medan moral är de faktiska beteenden och värderingar som individer eller samhällen håller.

– Ge exempel på en etisk modell.

Svar: Konsekvensetik, som bedömer en handling utifrån dess resultat.

– Vad är skillnaden mellan pliktetik och konsekvensetik?

Svar: Pliktetik fokuserar på handlingsprinciper, medan konsekvensetik fokuserar på resultaten av handlingar.

– Hur kan drönarteknologi påverka vår integritet?

Svar: Användningen av drönare kan potentiellt kränka individers privatliv genom oönskad övervakning.

– Vilka faktorer bör vägas in när man diskuterar användning av AI i samhället?

Svar: Etiska konsekvenser, säkerhet, ansvar och potentiella risker.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (350 ord) om vilket etiskt dilemma de tycker är mest intressant i kopplingen till drönare och AI, inklusive deras personliga ståndpunkt. Längd: 350 ord.

Fördjupningsuppgift

Som en fördjupningsuppgift ska eleverna välja ett aktuellt fall som involverar drönare eller AI, undersöka de etiska aspekterna av fallet, och skriva en uppsats (800-1000 ord) där de kritiskt analyserar dilemman och möjliga sätt att hantera dem. Syftet med uppgiften är att ge eleverna möjlighet att visa på djupgående kunskap och insikt i etiska frågeställningar kopplade till teknik.

Förslag för nästa lektion

Jämförelse av etik och moral i olika kulturer

Nästa lektion kan handla om att jämföra hur olika kulturer och religioner ser på etik och moral i samband med teknologiska framsteg. Innehållet bör inkludera diskussioner kring hur kulturella normer och religiösa värderingar påverkar synen på teknologi och dess etik. Detta uppfyller kunskapskrav kring kulturell förståelse och perspektiv på etik och moral.

Förberedelser

– Förbereda exempel på etiska dilemman relaterade till teknologi.

– Skapa gruppindelningar för diskussionsmomentet.

– Samla material och texter för hemläxan som stöd för elevernas reflektioner.


×