Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Religion
Tema: Jämförelse mellan sekulära och religiösa livsåskådningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla centrala livsåskådningar, både sekulära och religiösa, och deras syn på människa, liv och död, kultur och moral. Eleverna ska också få kunskap om hur olika livsåskådningar påverkar individers och samhällens värderingar och beteenden.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om centrala livsåskådningar och för enkla resonemang om hur dessa livsåskådningar kan stå i relation till varandra samt vad de betyder för individer och samhälle.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till livsåskådningar (10 min)
– Definiera vad en livsåskådning är och skillnaderna mellan sekulära och religiösa livsåskådningar.
– Ge exempel på vanliga sekulära livsåskådningar, såsom humanism, och jämför dessa med religiösa livsåskådningar, som kristendom, islam och buddhism.
– Diskutera hur livsåskådningar kan påverka människors värderingar och livsval.
Gruppindelning och materialintroduktion (5 min)
– Dela in eleverna i grupper om 3–4 personer.
– Dela ut material som beskriver olika sekulära och religiösa livsåskådningar (artiklar, kortfattade fakta, etc.).
– Ge instruktioner om att varje grupp ska fokusera på att identifiera och notera de viktigaste kännetecknen hos de livsåskådningar de ska jämföra.
Gruppaktivitet (25 min)
– Varje grupp arbetar med de tilldelade materialen och förbereder en presentation där de:
– Jämför och kontrasterar de två livsåskådningarna (sekulär och religiös).
– Beskriver hur varje livsåskådning syn på människa, liv och död, moral och etik.
– Inkluderar exempel på hur dessa livsåskådningar påverkar individer och samhälle.
– Varje grupp presenterar sina resultat för klassen (5 minuter per grupp).
Aktivitet
Eleverna ska skapa en Venn-diagram som visar likheter och skillnader mellan en sekulär och en religiös livsåskådning. I diagrammet ska de inkludera specifika aspekter som syn på moral, livet efter döden, människans syfte och värderingar.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är en livsåskådning?
– Svar: En uppsättning värderingar och tro om livet och verkligheten.
– Ge ett exempel på en sekulär livsåskådning.
– Svar: Humanism.
– Nämn en central skillnad mellan sekulära och religiösa livsåskådningar.
– Svar: Religiösa livsåskådningar grundar sig ofta på tro på en eller flera gudar, medan sekulära livsåskådningar är icke-religiösa.
– Hur påverkar livsåskådningar våra värderingar?
– Svar: De formar hur vi ser på rätt och fel, moral och etik.
– Vilken livsåskådning är viktig för dig och varför?
– Svar: (Personligt svar, kan variera).
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (400–500 ord) där du reflekterar över vilken livsåskådning du finner mest relevant för dig. Diskutera hur den påverkar dina värderingar och livsval.
Fördjupningsuppgift
Välj två livsåskådningar (en sekulär och en religiös) och skriv en djupgående analys (800–1000 ord) av deras syn på moral, etik och livets mening. Diskutera också hur dessa livsåskådningar kan påverka samhällsnormer och lagstiftning.
Förslag för nästa lektion
Diskussion om livsåskådningskonflikter
Nästa lektion kan fokusera på konflikter mellan olika livsåskådningar och hur dessa kan påverka samhället idag. Genom att diskutera aktuella exempel i media kan eleverna få en djupare förståelse för hur livsåskådningar interagerar och kan leda till både konflikt och samarbete.
Att förstå dessa interaktioner är relevant för att främja tolerans och respekt i en pluralistisk samhällsstruktur, vilket ligger i linje med kunskapskraven om relationer mellan olika livsåskådningar.