En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Religionskunskap – Etiska dilemman i dagens samhälle

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Etiska dilemman i dagens samhälle

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet religionskunskap för årskurs 9 ska behandla centrala tankegångar inom etik och livsfrågor. Eleverna ska få möjlighet att analysera och reflektera över etiska frågor, samt diskutera hur religion och livsåskådningar kan ha betydelse för människors värderingar och beslut, särskilt i relation till frågor som frihet, rättvisa och solidaritet.

Kunskapskrav

Eleven för utvecklade resonemang om etik, moraliska frågor och livsfrågor. Eleven visar förmåga att analysera och reflektera över etiska dilemman utifrån personliga åsikter och tolkningar inom religioner samt andra livsåskådningar.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till etiska dilemman (10 min)
  • Definiera vad ett etiskt dilemma är och ge exempel på aktuella dilemman i samhället, som exempelvis miljöfrågor, rättvisa och jämlikhet.
  • Diskutera varför dessa dilemman är relevanta för dagens ungdomar.
Diskussionsövning i grupper (15 min)
  • Dela upp eleverna i mindre grupper och ge varje grupp ett etiskt dilemma att diskutera, som exempelvis “ska vi ha rätt att använda djur i forskning?”
  • Be grupperna att diskutera sina ståndpunkter och argument för och emot.
Återkoppling till klass (10 min)
  • Samla gruppernas åsikter och argument och presentera dem för hela klassen.
  • Diskutera likheterna och skillnaderna i olika gruppers synsätt och resonemang.
Sammanfattning av etiska modeller (10 min)
  • Gå igenom olika etiska teorier såsom konsekvensetik och pliktetik.
  • Ge exempel på hur dessa teorier kan tillämpas på de dilemman som diskuterats i grupparbetet.
Reflektion och avslutning (5 min)
  • Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig och hur de skulle kunna tillämpa dessa insikter i sina egna liv.
Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) där de redovisar vilket etiskt dilemma som de anser är mest aktuellt idag och varför. De ska också koppla sin reflektion till en etisk modell.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket
  • Vad är ett etiskt dilemma? Ett situation där man måste välja mellan två eller flera alternativ som var och en har negativa konsekvenser.
  • Ge ett exempel på ett aktuellt etiskt dilemma. Exempel: Användning av djur i forskning.
  • Vad innebär konsekvensetik? En etisk teori där rätthandlingar bedöms utifrån deras konsekvenser.
  • Vad innebär pliktetik? En teori där vissa handlingar bedöms som rätt eller fel utifrån regler eller plikter.
  • Varför är det viktigt att diskutera etiska dilemman? För att utveckla kritiskt tänkande och ta ställning i frågor som påverkar samhället och individen.
Hemläxa

Skriv en uppsats (400-600 ord) där ni analyserar ett valt etiskt dilemma utifrån två olika etiska teorier. Uppsatsen ska innehålla en inledning, analys och slutsats.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill ha en fördjupad kunskap kan välja att skriva en forskningsuppsats där de utför en djupgående analys av ett komplext etiskt dilemma, t.ex. klimathotet och dess moraliska implikationer i relation till olika livsåskådningar. Uppgiften syftar till att ge eleverna möjlighet att visa prov på avancerad kunskap och analys inom ämnet.

Förslag för nästa lektion
Tema: Globalisering och religion

Denna lektion kan utforska hur religioner påverkas av och reagerar på globaliseringens utmaningar och möjligheter. Eleverna kan diskutera kulturell identitet och hur religiösa värderingar förändras i ett globalt perspektiv. Kunskapskrav som är aktuella rör utvecklade resonemang om relationen mellan religion och samhälle.

Förberedelser
  • Förbered exempel på etiska dilemman att dela ut till elevgrupper.
  • Samla resurser och material för att förklara etiska modeller.
  • Skapa en presentation som sammanfattar dilemman och etiska teorier.

×