Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Religionskunskap

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för de olika världsreligioner och livsåskådningar som finns samt deras betydelse för individ och samhälle. Eleverna kommer även att få möjlighet att förbereda sig inför det nationella provet genom att repetera viktiga begrepp, teman och frågeställningar.

Eleven kan beskriva centrala tankegångar och perspektiv inom olika religioner och livsåskådningar. Eleven kan också förklara hur dessa påverkar människors liv och värderingar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion och genomgång av lektionens syfte (10 min)

  • Presentera lektionens mål att förbereda sig inför det kommande nationella provet i religionskunskap.
  • Diskutera vikten av att känna till religiösa begrepp och hur dessa tillämpas i individers och samhällens liv.

Exempel på tidigare provfrågor (15 min)

  • Bilder och symboler: Ringa in de två bilder som har en tydlig koppling till buddhism.
  • Världsreligioner: Vilka religioner/livsåskådningar passar bäst in på de olika personerna i en given matris? Välj mellan judendom, kristendom, islam, hinduism, buddhism och sekulär humanism.
  • Judendom: Ringa in de två personer som visar att de har en tydlig koppling till judendom.
  • Religiösa handlingar: Para ihop olika religiösa handlingar med befolkningen/den religion som utför dem, såsom “ber till Ganesha” och “vallfärdar till Mecka”.
  • Fakta om hinduism: Skriv ner två av faktafelen i ett påhittat mejl som handlar om livet i Indien och om hinduismen.
  • Fakta om islam: Läs ett påhittat brev som innehåller faktafel om islam och skriv ner två av dessa fel.
  • Levnadsregler och riter: Markera vilka levnadsregler/riter som finns inom kristendom, judendom och islam.
  • Bön inom islam: Källkritik kring olika källor om hur många gånger muslimer ber per dag, för att resonera kring trovärdighet.
  • Livsfrågor – utanförskap: Resonera om varför människor kan uppleva utanförskap och ge exempel samt förklaringar.
  • Kritiskt tänkande: Diskutera hur religioner och livsåskådningar kan påverka människors värderingar och etiska ställningstaganden.

Strategier för provet (15 min)

Diskutera olika strategier för att hantera provfrågor som att läsa noggrant, identifiera nyckelord och planera svar.

Avslutande frågor och diskussion (10 min)

Öppna upp för frågor från eleverna och diskutera eventuella oklarheter kring ämnet eller provet.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om 3-4 för att skapa egna provfrågor baserade på temat som togs upp under lektionen. Varje grupp ska formulera fem frågor, både flervalsfrågor och öppna frågor, samt förbereda svar. Grupperna ska sedan presentera sina frågor för klassen för att aktivt repetera materialet inför provet.

Exit-ticket

  • Nämn en symbol kopplad till buddhism.
  • Ge exempel på hur religioner formar värderingar.
  • Vad kunde du lära dig av det påhittade brevet om islam?
  • Vilka levnadsregler finns inom judendomen?