En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Göran Persson och hans tid

Lektionsplanering: Göran Persson och hans tid

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Göran Persson och hans politiska insats

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Studier av olika politiska partiers roller, värderingar och maktstrukturer i samhället samt deras påverkan på politiska beslut. [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]

Betygskriterier

Eleven kan beskriva och analysera hur olika aktörer påverkar samhällsutvecklingen. [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Göran Persson och hans tid (10 min)

  • Presentera Göran Persson som statsminister mellan 1996 och 2006.
  • Diskutera den politiska och ekonomiska kontexten vid starten av hans tid.
  • Lyfta fram hans främsta bidrag och utmaningar under sin mandatperiod.
  • Ställ frågor till klassen om deras kunskap och åsikter om Persson och den tidens politik.
  • Sammanfatta målen för lektionen och kopplingar till tidigare statsministrar.

Ekonomisk stabilisering och tillväxt under Persson (10 min)

  • Diskutera hur Persson bidrog till att stabilisera Sveriges ekonomi efter 1990-talskrisen.
  • Analysera de specifika åtgärder han genomförde och deras effekter på ekonomin.
  • Presentera statistik och diagram som visar Sveriges ekonomiska tillväxt under hans tid.
  • Låt eleverna diskutera i par hur de tror dessa åtgärder påverkade samhället och individer.
  • Sammanfatta och diskutera vad som var avgörande för stabiliseringen av ekonomin.

Införandet av EU:s Lissabonstrategi (10 min)

  • Presentera Lissabonstrategin och dess syfte att göra EU till en mer konkurrenskraftig ekonomi.
  • Diskutera Perssons roll och hans politiska prioriteringar i samband med strategin.
  • Ta upp huruvida EU-medlemstillhörigheten och Lissabonstrategin har påverkat Sveriges politik och ekonomi.
  • Ställ frågor eller samla elevers meningar om hur strategin kan ha påverkat landets position i EU.
  • Sammanfatta diskussionen och stick ut aktuella ämnen för eleverna att reflektera kring.

Avslutande reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Reflektera över vad eleverna har lärt sig om Göran Persson och hans politiska insats.
  • Diskutera vikten av hans beslut och deras betydelse för dagens samhälle.
  • Sammanfatta huvudteman och påminn om hur tidigare statsministrar har skapat en kontext för Perssons framtida politik.
  • Ge en kort översikt av vad som kommer tas upp i nästa lektion.

Ämnesbegrepp

BegreppFörklaringEtymologi
Ekonomisk stabiliseringÅtgärder och strategier för att återställa en stabil ekonomi.Från franskans “stabiliser”, vilket betyder “att förankra”.
LissabonstrateginEn EU-strategi för att öka konkurrenskraft och tillväxt inom unionen.Namnet kommer från Lissabon, där strategin antogs.
SocialpolitikPolicys och åtgärder för att förbättra medborgarnas livsvillkor.Består av två delar; “social” (från latin) och “politik”.
ReformFörändring av lagar eller regler för att förbättra samhälleligt välstånd.Från latin “reformare”, vilket betyder “att återforma”.
Demokratisk processDe metoder och steg som används för att fatta politiska beslut.Från grekiska “demos” (folket) och “kratos” (makt).

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka socialpolitiska reformer är mest kända under Göran Perssons tid?
  • B. Hur bedömer ni de långsiktiga effekterna av Lissabonstrategin på Sverige?
  • C. På vilket sätt kan Göran Perssons politiska arv fortfarande vara relevant i dagens samhällsdebatt?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får i uppdrag att skapa en kort presentation om en specifik reform eller åtgärd som genomfördes under Göran Perssons tid. De ska förbereda att beskriva syftet och konsekvenserna av reformen och använda både visuella och textbaserade medier i sina presentationer. Varje grupp ska också förbereda frågor till sina klasskamrater efter presentationen, vilket främjar engagemang och diskussion.

Exit-ticket

  • Vad var den mest intressanta informationen du fick veta om Göran Persson?
  • Nämn en viktig aspekt av Lissabonstrategin.
  • Hur tror du att hans beslut påverkat dagens politik i Sverige?
  • Vilken reform skulle du vilja veta mer om?
  • Om du fick träffa Göran Persson, vilken fråga skulle du ställa?

Hemuppgift

Skriv en reflektion om en specifik ekonomisk eller social reform under Göran Perssons tid. Beskriv syftet med reformen, dess genomförande och dess inverkan på det svenska samhället. Hemuppgiften bör vara mellan 300 till 500 ord och inkludera minst en extern källa för att stödja din analys.

Citat

”Vi har i det här landet förmånen att kunna prata med varandra även när vi är oense.” – Göran Persson, 2002. Detta citat tar upp vikten av dialog och öppenhet i politiken. Det kopplar an till hur demokratin fungerar genom delaktighet och diskussion, särskilt i frågor som rör samhällsreformer och politiska beslut.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Efter Persson – Förändringar i den svenska politiken.” Denna lektion syftar till att undersöka hur Sveriges politik utvecklades efter Göran Perssons tid och vilka nya aktörer som fått betydelse.


×