Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Grundlagar och lagstiftning

Lektionsplanering: Grundlagar och lagstiftning

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Grundlagar och lagstiftning – Sveriges fyra grundlagar och deras betydelse för demokratin.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll berör Sveriges fyra grundlagar: Regeringsformen, Successionsordningen, Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen. Eleverna kommer att få lära sig deras betydelse för den svenska demokratin, hur de skyddar medborgarnas rättigheter och reglerar samhällets funktioner.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och förklara betydelsen av Sveriges grundlagar samt ge exempel på hur de reglerar och skyddar demokratin och medborgarnas rättigheter i praktiken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till grundlagar (10 min)

  • Förklara vad en grundlag är och dess överordnade status i det svenska rättssystemet.
  • Diskutera vikten av grundlagar för att upprätthålla demokratin och rättssäkerheten.
  • Ta upp varför det krävs en speciell process för att ändra grundlagar.

Genomgång av Sveriges grundlagar (20 min)

  • Presentera de fyra grundlagarna: Regeringsformen, Successionsordningen, Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.
  • För varje grundlag, gå igenom dess huvudsakliga syfte och bestämmelser.
  • Diskutera exempel på hur dessa grundlagar har tillämpats i Sverige.

Grundlagarnas påverkan på medborgarskapet (10 min)

  • Analysera hur grundlagarna skyddar medborgarnas rättigheter och friheter.
  • Diskutera hur grundlagarna påverkar det svenska statsskicket och den politiska processen.
  • Ställ öppna frågor som får eleverna att reflektera över grundlagarnas betydelse i deras liv.

Avslutande diskussion och frågestund (10 min)

  • Skapa en utrymme för frågor och diskussion kring materialet.
  • Sammanfatta lektionen och betona grundlagarnas roll i den svenska demokratin.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där varje grupp får en grundlag att fokusera på. De ska skapa en visuellt tilltalande affisch som beskriver deras tilldelade grundlag, inklusive dess syfte, huvudpunkter och exempel på hur den tillämpas i praktiken. Affischerna ska sedan presenteras för klassen och sättas upp i klassrummet.

Exit-ticket

  • Vad är en grundlag? Svar: En lag som reglerar det politiska systemet och skyddar medborgarnas rättigheter.
  • Nämn en av Sveriges grundlagar. Svar: Regeringsformen.
  • Vad krävs för att ändra en grundlag? Svar: Det krävs två riksdagsbeslut med mellanliggande val.
  • Hur skyddar grundlagarna demokratin? Svar: Genom att fastställa medborgarnas rättigheter och regler för hur makten ska utövas.
  • Vilken grundlag skyddar yttrandefriheten? Svar: Yttrandefrihetsgrundlagen.

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp