Lektionsplanering i Samhällskunskap
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Media och källkritik – Medias roll i samhället, informationsspridning och vikten av källkritik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om mediernas funktion i demokratin, hur information sprids och vilka källor som finns. Eleverna kommer också att lära sig om vikten av källkritik och hur man kritiskt utvärderar den information som de möter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för medias roll i samhället, diskutera olika medieformer och analysera informationsspridning. Dessutom ska eleven kunna tillämpa källkritiska principer och granska information från olika källor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mediernas roll (10 min)
- Förklara vad media är och dess olika former (tv, radio, tidningar, internet).
- Diskutera mediernas funktioner i samhället, inklusive informationsspridning, underhållning och opinionsbildning.
- Ge exempel på hur fria medier bidrar till demokratin.
Informationsspridning (10 min)
- Redogör för hur information sprids genom olika kanaler och vilka faktorer som påverkar spridningen.
- Diskutera hur sociala medier har förändrat informationslandskapet.
- Ta upp frågor om censur och desinformation.
Källkritik (15 min)
- Introducera begreppet källkritik och dess betydelse för att kunna bedöma informationens trovärdighet.
- Gå igenom källkritiska frågor att ställa: Vem är avsändaren? Vad är syftet? Hur aktuell är informationen? Finns det belägg?
- Diskutera viktiga källor och hur man identifierar pålitliga gentemot opålitliga källor.
Diskussion och reflektion (15 min)
- Låt eleverna diskutera i grupper och reflektera över egna erfarenheter av att möta information i media.
- Ställ frågor om hur de hanterar information från sociala medier och vilka källor de litar på.
- Sammanfatta lektionen och förstärka vikten av att vara en kritisk mediekonsument.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att undersöka ett aktuellt ämne från olika mediekällor (t.ex. nyheter om klimatförändringar, politik eller sociala frågor). De ska samla information, jämföra källorna och identifiera eventuella skillnader i hur ämnet framställs. Grupperna presenterar sina fynd och diskuterar skillnaderna i informationen.
Exit-ticket
- Vad är medias roll i samhället? Svar: Att informera, underhålla och påverka opinionen.
- Nämn en form av media. Svar: Tv, radio, tidningar, internet.
- Vad är syftet med källkritik? Svar: Att bedöma informationens trovärdighet och säkerställa att den är tillförlitlig.
- Ge ett exempel på en källkritisk fråga. Svar: Vem är avsändaren?