Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Miljö och hållbar utveckling

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Miljö och hållbar utveckling – Klimatfrågor, hållbar utveckling och Sveriges miljöpolitik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll berör klimatfrågor och hållbar utveckling, samt hur dessa frågor hanteras i Sverige genom nationell och lokal miljöpolitik. Eleverna kommer att få en insikt i begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och förklara centrala begrepp kring hållbar utveckling och klimatfrågor, samt ge exempel på Sveriges miljöpolitik och hur den påverkar både nationellt och globalt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till klimatfrågor (10 min)

  • Förklara vad klimatförändringar är och hur de påverkar planeten.
  • Diskutera orsakerna till klimatförändringar, inklusive växthusgaser och mänsklig påverkan.
  • Ge exempel på aktuella klimatfrågor, såsom extrema väderförhållanden och smältande isar.

Hållbar utveckling (10 min)

  • Definiera begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
  • Diskutera vikten av att balansera dessa tre aspekter för att säkerställa en hållbar framtid.
  • Presentera exempel på hur hållbarhetsmål kan uppnås.

Sveriges miljöpolitik (15 min)

  • Redogör för Sveriges miljöpolitik och hur den är utformad för att möta klimatmålen enligt Parisavtalet.
  • Diskutera Sveriges strategi för att minska koldioxidutsläpp och främja förnybar energi.
  • Ge exempel på lokala och nationella initiativ för att främja hållbar utveckling.

Diskussion om personlig påverkan och åtgärder (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över hur deras egna livsstilar påverkar miljön.
  • Diskutera konkreta åtgärder de kan göra för att bidra till en mer hållbar utveckling.
  • Sammanfatta lektionen och förstärka vikten av individuella och kollektiva insatser för att bemöta klimatkrisen.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en kampanj för att öka medvetenheten om en specifik klimatfråga eller ett hållbarhetsinitiativ i Sverige (t.ex. nedskräpning, energibesparing eller bevarande av biologisk mångfald). De ska skapa affischer, presentationer och formulera idéer för en kampanj som de ska presentera för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är klimatförändringar? Svar: En långsiktig förändring av temperatur och vädermönster på jorden.
  • Vad innebär hållbar utveckling? Svar: Att tillgodose dagens behov utan att kompromissa med framtida generationers möjlighet att tillgodose sina behov.
  • Nämn en dimension av hållbar utveckling. Svar: Ekologisk, ekonomisk eller social hållbarhet.

Modern Tillbaka-knapp