En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Sociala och Ekonomiska Frågor kopplade till Hållbar Utveckling

Lektionsplanering: Sociala och Ekonomiska Frågor kopplade till Hållbar Utveckling

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Sociala och Ekonomiska Frågor kopplade till Hållbar Utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för hur sociala och ekonomiska faktorer påverkar hållbar utveckling. Fokus ligger på att diskutera sambanden mellan ekonomi, social rättvisa och miljömässig hållbarhet, samt att analysera hur vi kan skapa en mer rättvis och hållbar värld.

Kunskapskrav:

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur sociala och ekonomiska faktorer påverkar hållbar utveckling, samt resonera kring möjliga lösningar för att främja social och ekonomisk rättvisa.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Sambandet mellan Sociala och Ekonomiska Faktorer (10 min)

  • Vad menas med sociala och ekonomiska faktorer?
  • Diskutera hur ojämlikhet och fattigdom kan påverka hållbar utveckling.
  • Genomgång av hur social rättvisa och ekonomisk hållbarhet hänger samman.

Ekonomisk Hållbarhet (10 min)

  • Vad innebär ekonomisk hållbarhet?
  • Diskutera skillnader mellan kortsiktiga och långsiktiga ekonomiska beslut.
  • Exempel på hållbara ekonomiska modeller (cirkulär ekonomi, socialt ansvariga företag).

Social Hållbarhet (10 min)

  • Vad innebär social hållbarhet?
  • Diskutera rättvisa, jämlikhet och tillgång till resurser som grundläggande för social hållbarhet.
  • Reflektera kring hur samhällsstrukturer kan främja eller hindra social hållbarhet.

Reflektion och Diskussion (10 min)

  • Eleverna diskuterar i grupper hur sociala och ekonomiska faktorer påverkar deras egna liv och samhälle.
  • Dela exempel på hur de lokalt kan skapa mer rättvisa och hållbara samhällen.
  • Sammanfatta diskussionerna och dela insikter med klassen.

Aktivitet

Som en gruppaktivitet ska eleverna skapa en plan för att adressera en social och ekonomisk fråga i sitt samhälle (t.ex. arbetslöshet, tillgång till utbildning). De ska definiera mål, åtgärder och hur de skulle implementera planerna. Om någon vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, kan hen skriva “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad innebär social hållbarhet? Svar: Att alla människor har rätt till en god livskvalitet och resurser.
  • Nämn en social faktor som påverkar hållbar utveckling. Svar: Utbildning eller hälsa.
  • Vad innebär ekonomisk hållbarhet? Svar: Att ekonomiska system ska kunna fortgå utan att skada miljön eller orsaka sociala orättvisor.
  • Hur kan ojämlikhet påverka hållbar utveckling? Svar: Genom att begränsa tillgången till resurser för vissa grupper.
  • Varför är det viktigt att koppla sociala och ekonomiska frågor till hållbar utveckling? Svar: För att skapa en balanserad och rättvis utveckling som tillgodoser både människor och planeten.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1–2 sidor) om en specifik social eller ekonomisk fråga och analysera dess påverkan på hållbar utveckling. De ska också föreslå lösningar och reflektera över hur man kan arbeta för att skapa en mer hållbar och rättvis värld. Om någon vill ha en specifik hemuppgift baserat på detta förslag, kan hen skriva “Hemuppgift”.

Citat

…..


×