Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Skapande av personligt projekt i trä
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att eleverna utvecklar och genomför sina egna personliga projekt i trä. Centralt innehåll omfattar hela arbetsprocessen från idéutveckling och design till praktiskt utförande och utvärdering av sina skapelser.
Kunskapskrav
Eleven kan planera, genomföra och avsluta ett eget projekt i trä och kan redogöra för de tekniker och material som valts inför och under arbetets gång. Eleven kan också reflektera över arbetsprocessen.
Lärarledda instruktioner
Presentation av personliga projekt (10 min)
- Eleverna får möjlighet att kort dela sina projektidéer och designplaner med klassen.
- Diskutera hur varje elev tänkt genomföra sina projekt och vilka material och tekniker de vill använda.
- Läraren ger feedback och förslag på eventuella förbättringar eller justeringar i planeringen.
Praktiskt arbete med projektet (30 min)
- Eleverna påbörjar arbetet med sina personliga träprojekt och tillämpar de tekniker och metoder de lärt sig tidigare.
- Läraren övervakar arbetet och ger stöd samt säkerställer att säkerhetsmetoder följs.
- Under denna tid ska eleverna fokusera på att arbeta självständigt med sin design och tillverkning.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla klassen för att diskutera framsteg och eventuella hinder som uppstått under arbetets gång.
- Uppmuntra eleverna att dela med sig av sina insikter och ta till sig feedback.
- Förberedelse för nästa lektion där de kan slutföra och presentera sina projekt.
Aktivitet
Eleverna arbetar på sina personliga träprojekt i verkstaden och har möjlighet att experimentera och utveckla sina idéer. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Hur känner du att du har utvecklats i ditt arbete med ditt projekt? (Reflektera över personlig utveckling.)
- Vilken teknik fungerade bäst för ditt projekt och varför? (Identifiera en framgång.)
- Har du stött på några hinder, och hur har du överkommit dem? (Dela med dig av problemlösning.)
- Vad gör ditt projekt unikt? (Fokusera på kreativa aspekter.)
- Vad ser du fram emot mest i nästa lektion? (Uttryck dina förväntningar på avslutningen.)
Hemuppgift
Eleverna ska arbeta vidare med sina projekt hemma, om de inte är klara under lektionen. De uppmanas också att skriva en kort reflektion om deras arbetsprocess och vad de har lärt sig under projektets gång. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
“Det finns inget avfall; allt kan bli en del av något större.” – Anonym
Detta citat belyser vikten av att se potentialen i material och arbete, vilket knyter an till skapande och innovation inom träslöjd.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara “Presentation och utvärdering av personliga projekt”, vilket ger eleverna möjlighet att visa sina skapelser och reflektera över sina erfarenheter. Användaren kan skriva ”Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.