En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Spanska – Litteratur och film från spansktalande kulturer

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Litteratur och film från spansktalande kulturer

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska handla om litterära verk och filmer från spansktalande länder. Eleverna ska studera karaktärer, teman, och kulturella kontexter, samt diskutera och analysera innehållet och dess kopplingar till samhället idag.

Kunskapskrav

Eleven kan diskutera och analysera texter och filmer med hjälp av relevant ordförråd. De kan formulera egna åsikter och reflektioner kring verkens ämnen, karaktärer och stil.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till spanskspråkig litteratur och film (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen och förklara vikten av litteratur och film i att förstå spansktalande kulturer.
  • Ge exempel på kända författare och filmer från spansktalande länder, t.ex. Gabriel García Márquez och “El Laberinto del Fauno.”

Genomgång av teman och stil (15 min)

  • Diskutera vanliga teman i spanskspråkig litteratur och film, som identitet, migration och sociala frågor.
  • Analysera stilen i några exempelverk och diskutera hur stil och tema samverkar för att skapa effekter.

Gruppdiskussion och analys (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik film eller ett litterärt verk att analysera. Be dem identifiera teman, karaktärer och skapa en kort presentation om verket.
  • Återkoppla till hela klassen för att dela insikter och diskussioner.

Avslutande reflektion (5 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna som diskuterades under lektionen.
  • Diskutera personaliserat hur dessa verk kan påverka studenternas förståelse för den spansktalande världen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort recension (100-150 ord) av en spanskspråkig film eller bok de har sett/läst. De ska inkludera vad de gillade eller ogillade, samt belysa teman och karaktärer.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Fråga 1: Nämn en känd spanskspråkig författare. Svar: Gabriel García Márquez.
  • Fråga 2: Vad är ett centralt tema i många spanskspråkiga filmer? Svar: Identitet eller migration.
  • Fråga 3: Ge exempel på en populär spanskspråkig film. Svar: “El Laberinto del Fauno”.
  • Fråga 4: Vilka element bör ingå i en litterär analys? Svar: Tema, karaktärer, stil, och handling.
  • Fråga 5: Hur kan litteratur och film spegla samhället? Svar: Genom att ta upp sociala frågor och mänskliga erfarenheter.

Hemläxa

Välj en spanskspråkig litterär text eller film och skriv en längre analys (150-200 ord) som berör dess teman och karaktärsutveckling. Understryka hur verket reflekterar kulturen i det spansktalande landet.

Fördjupningsuppgift

Gör en presentation (3-5 minuter) om en specifik spanskspråkig författare eller filmregissör. Diskutera deras mest kända verk och hur dessa verk har påverkat den spansktalande kulturen.

Förslag för nästa lektion

Tema: Nya trender i spanskspråkig musik. I nästa lektion kan fokus ligga på den moderna spanskspråkiga musiken och dess kulturella påverkan, inklusive genrer som reggaeton, salsa och flamenco. Eleverna ska analyserar låttexter och diskussioner om musikkulturen.

Förberedelser

  • Förbered exempel på litterära verk och filmer.
  • Samla material och resurser för gruppdiskussioner och analyser.
  • Skapa arbetsblad för recensionerna och presentationerna.

×