Lektionsplanering: Traditionell mat och dryck i spansktalande länder
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Traditionell mat och dryck i spansktalande länder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionsplaneringen syftar till att utforska mat- och dryckeskulturen i spansktalande länder, inklusive typiska rätter, ingredienser och traditioner kopplade till matlagning och måltider.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna beskriva och diskutera traditionella maträtter och drycker från spansktalande länder, samt förstå deras kulturella och historiska kontext.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till matkultur (10 min)
- Förklara hur mat och dryck är centrala delar av kulturen och vanor i spansktalande länder.
- Diskutera maten som en spegel av samhälle, historia och geografi.
- Exempel på typiska rätter som paella, tacos, ceviche och churros.
Presentation av traditionella rätter (10 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp i uppgift att forska om en specifik maträtt eller dryck från ett spansktalande land.
- Grupperna förbereder en presentation där de inkluderar rätten/dryckens ursprung, ingredienser och hur den tillagas samt dess kulturella betydelse.
Gruppresentationer av rätter och drycker (10 min)
- Varje grupp presenterar sina maträtter eller drycker för klassen.
- Diskutera de olika ingredienserna och traditionella metoder som används i olika regioner.
- Om möjligt, visa bilder på de presenterade maträtterna eller dryckerna.
Diskussion om mattraditioner (10 min)
- Diskutera hur mattraditioner förändras och bevaras över tid.
- Jämförelser med svenska mattraditioner och måltider för att öka förståelsen för kulturella skillnader och likheter.
- Diskutera betydelsen av gemensamma måltider i kulturen.
Aktivitet
Som en praktisk aktivitet får eleverna i uppdrag att skapa en receptbok där de inkluderar recept på minst tre traditionella maträtter eller drycker från spansktalande länder. Recepten ska vara skrivna på spanska och inkludera en kort beskrivning av varje rätt. Denna aktivitet hjälper dem att använda sina språkkunskaper och uppskatta kultur genom mat.
Exit-ticket
- Vilken maträtt eller dryck var mest intressant och varför?
Svar: (Elevernas egen reflektion).
- Vad var en ny ingrediens eller rätt du lärde dig om idag?
Svar: (Elevernas egen reflektion).
- Hur kan mat fungera som en kulturell artefakt?
Svar: (Elevernas egen reflektion).
- Vad är viktigt att tänka på när man pratar om traditionell mat i en annan kultur?
Svar: (Elevernas egen reflektion).
- Ge ett exempel på en svensk rätt och en spansk rätt som har likheter.
Svar: (Elevernas egen reflektion).
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats om sin favoritmat eller dryck – antingen från spansktalande länder eller deras egna traditioner – och beskriva dess betydelse och varför de gillar den. Uppsatsen ska vara minst en sida lång och bör innehålla detaljer om ingredienser och tillagning. Denna uppgift syftar till att öka deras medvetenhet och uppskattning för olika mattraditioner.
Citat
“La comida es el vínculo entre las culturas.” – Proverbio
M.v.h. Isak Skogstad