En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Svenska – Att skriva och analysera egna berättelser

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva och analysera egna berättelser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva och analysera egna berättelser. Fokus ligger på att utveckla berättarteknik, att skapa intressanta karaktärer och miljöer, samt att använda stilistiska medel för att fördjupa berättelsen. Eleverna ska också få möjlighet att bearbeta och redigera sina arbeten.

Kunskapskrav

Eleven skriver berättande texter med tydlig struktur och språklig variation. Dessutom visar eleven förmåga att använda stilistiska medel och ger och tar emot respons på sina och kamraters berättelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativt skrivande (10 min)

  • Diskutera vad kreativt skrivande innebär och dess olika former.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av att skriva egna berättelser och vad de tyckte om processen.
  • Presentera viktiga element i berättande, såsom karaktärer, miljö, konflikt och punkt av vändning.

Karaktärer och miljöbeskrivningar (10 min)

  • Diskutera hur man skapar trovärdiga karaktärer och atmosfärer genom att använda detaljerat och beskrivande språk.
  • Ge konkreta exempel på hur man kan använda de fem sinnena för att beskriva både karaktärer och miljöer.
  • Låt eleverna skriva en kort beskrivning av antingen en karaktär eller en plats de vill använda i sina berättelser.

Skrivövning: Påbörja en berättelse (10 min)

  • Ge eleverna en skrivuppgift där de ska inleda en kreativ berättelse.
  • Eleverna kan utgå från ett tema, en bild eller en specifik situation.
  • Låt dem arbeta ensam i ca 10 minuter för att skriva en inledning och staka ut vidare riktning för sin berättelse.

Grupprespons och diskussion (10 min)

  • Be eleverna dela sina inledningar med varandra i små grupper.
  • Uppmana dem att ge feedback på hur de beskriver karaktärer och miljöer samt på berättelsens struktur.
  • Diskutera i helklass vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i berättelserna.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig om kreativt skrivande och hur tekniker för karaktärs- och miljöbeskrivningar kan påverka deras berättelser.
  • Be dem fundera över hur man kan ta till sig feedback och använda den för att utveckla sitt skrivande.
  • Betona vikten av att ge sig själv tid och utrymme att förfina sina idéer, och att skrivande är en process.

Aktivitet

Eleverna ska revidera sina berättelser baserat på feedbacken och lämna in en slutgiltig version (400-500 ord) för bedömning.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

  • Vad är viktigt att tänka på när man skriver en kreativ berättelse?
    En bra berättelse kräver klar struktur, trovärdiga karaktärer, samt starka och levande miljöbeskrivningar.
  • Nämn två element i berättande som kan göra texten intressantare.
    Konflikt och idéer om karaktärers bakgrunder.
  • Hur kan man använda sensoriska detaljer i skrivande?
    Genom att beskriva hur något ser ut, luktar, låter, känns eller smakar, vilket hjälper läsaren att visualisera miljön och karaktärerna.
  • Varför är feedback viktigt i skrivprocessen?
    Feedback erbjuder nya perspektiv på texten och kan bidra till att förfina och förbättra berättelsen.
  • Hur kan personlig erfarenhet påverka en berättelse?
    Personliga erfarenheter ger berättelsen autenticitet och djup, vilket gör att läsaren kan relatera till karaktärerna på en mer intensiv nivå.

Hemläxa

Skriv en fullständig berättelse (700-900 ord) där du använder de tekniker och stilistiska medel som diskuterats under lektionen. Se till att inkludera intressanta karaktärer och miljöbeskrivningar.

Fördjupningsuppgift

Som en del av fördjupningsuppgiften kan eleverna skapa en multimodal presentation av sina berättelser, där de får använda bilder, ljud och text för att förmedla sin berättelse. Presentationerna ska syfta till att engagera publiken och framhäva berättelsens tema och känslor.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att analysera och skapa multimodala texter

I nästa lektion kommer vi att fokusera på att skapa multimodala texter, där olika medier och uttrycksformer kombineras för att förmedla ett budskap. Eleverna kommer att få träna på att integrera text, bild och ljud i sina presentationer. Denna lektion är relevant för att ge eleverna verktyg för att kommunicera mer effektivt och kreativt i olika sammanhang.

Förberedelser

  • Förbered exempel på kreativa texter och multimedia för inspiration.
  • Utveckla frågor och diskussionsämnen för att leda eleverna genom sin skrivprocess och reflektion.
  • Se till att ha material och verktyg för skapande av multimodala texter tillgängliga.

×