Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: 1900-talets litteratur – Det moderna genombrottet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I denna lektion ska eleverna läsa och analysera litteratur från 1900-talet, särskilt verk som markerar det moderna genombrottet, samt förstå dess historiska och kulturella kontext.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk från olika tidsperioder och kan också diskutera och jämföra dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till det moderna genombrottet (15 min)
- Presentera det moderna genombrottet som en litterär rörelse i början av 1900-talet, där författare började bryta mot traditioner och normer.
- Diskutera litteraturens roll som spegel av samtidens samhällsförändringar, inklusive frågor om klass och identitet.
- Ge exempel på centrala verk och författare som Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg.
Centrala teman i 1900-talets litteratur (15 min)
- Analysera viktiga teman i verken som identitet, existentialism, och social kritik.
- Diskutera hur författarna använde språket och formen för att uttrycka dessa teman.
- Engagera eleverna i att dela sina tankar om hur dessa teman relaterar till dagens samhälle.
Analys och diskussion av författarskap (10 min)
- Dyk djupare i verk av specifika författare, till exempel Lagerlöfs “Gösta Berlings saga” och Söderbergs “Doktor Glas”.
- Diskutera författarens stil och teknik samt hur de skav och formade den svenska litteraturen.
- Låt eleverna reflektera över hur läsningen av dessa verk påverkar deras syn på samhället.
Gruppdiskussion och presentation (10 min)
- Dela in klassen i grupper där varje grupp tilldelas ett specifikt verk eller en författare från 1900-talet att studera.
- Grupperna ska förbereda en kort presentation om deras val, inklusive verkets tematik, handling och dess påverkan.
- Låt grupperna dela sina insikter med klassen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en alternativ sluttext till ett kapitel från ett valt verk av en 1900-talsförfattare. De ska använda sina kunskaper om karaktärerna och teman som diskuterats i klassen för att skapa en helst originell och tankeväckande fortsättning. Eleverna ska också redovisa sina val och tankar kring hur deras slut kan påverka berättelsens tema och budskap.
Exit-ticket
- Vilket verk från 190-talet tyckte du var mest intressant och varför? Svar: [Öppen fråga]
- Nämn ett centralt tema i verken från det moderna genombrottet. Svar: [Öppen fråga]
- Hur ser du att dessa teman kan spegla dagens samhälle? Svar: [Öppen fråga]
- Vilken författare kände du att du lärde dig mest av och varför? Svar: [Öppen fråga]
- Vilka känslor väcktes i dig utifrån de texter du studerat? Svar: [Öppen fråga]