En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Svenska – Diskussion om identitet och samhälle

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Diskussion om identitet och samhälle

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att diskutera hur identitet formas av faktorer som samhälle, kultur och traditioner. Eleverna ska få förståelse för hur olika perspektiv och erfarenheter bidrar till vår syn på identitet och hur dessa kan påverka individens liv.

Kunskapskrav

Eleven deltar aktivt i diskussioner och samtal där denne ger uttryck för sina åsikter och reflektioner kring identitet och samhällsfrågor. Eleven kan också resonera kring litterära och sakprosa-texters innehåll och förmedla sina tankar på ett förståeligt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till diskussionen (10 min).

• Presentera lektionens syfte: att diskutera hur identitet påverkas av samhälleliga faktorer.
• Klargör diskussionsregler: respekt, lyssnande och öppna sinnen.
• Ge exempel på faktorer att diskutera, som media, traditioner och sociala normer.

Gruppläsning och analys av aktuellt material (15 min).

• Dela ut en kort text eller artikel som belyser en samhällsfråga relaterad till identitet (t.ex. en artikel om HBTQ+-identitet eller migration och kulturkrockar).
• Låt eleverna läsa och tillsammans analysera texten i små grupper, där de ska identifiera hur identiteten påverkas av de faktorer som nämns.
• Ge varje grupp tid att kort sammanfatta sina insikter.

Helklassdiskussion (15 min).

• Samla klassen för en stor diskussion där grupper får dela med sig av sina insikter och iakttagelser.
• Styr diskussionen för att belysa olika aspekter av hur samhälle och kultur påverkar identitet.
• Ställ öppna frågor för att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och formulera sina tankar.

Reflektion och avslutning (10 min).

• Låt eleverna individuellt reflektera över diskussionen och skriva ner en insikt eller en ny tanke de fått under lektionen.
• Sammanfatta med att betona hur viktigt det är att förstå identitet i en bredare samhällelig kontext.

Aktivitet

Eleverna ska, som en bilaga till sin identitetstext, skriva ett kort avsnitt (200-300 ord) där de reflekterar över hur samhälle och kultur har påverkat deras egen identitet.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

• Vad var en ny insikt du fick under diskussionen? Svar: Jag insåg hur mycket media påverkar hur vi ser på olika identiteter.
• Nämn en samhällelig faktor som du tycker är viktig för identitet. Svar: Traditioner spelar en stor roll i hur jag ser på mig själv.
• Hur kan vi som samhälle bli bättre på att förstå varandras identiteter? Svar: Genom mer öppen dialog och utbildning om olika kulturer.
• Vilken del av diskussionen tyckte du var mest intressant? Svar: Diskussionen om hur normer förändras över tid var tankeväckande.
• Varför är det viktigt att diskutera identitet i skolan? Svar: För att öka förståelsen och respekten för olikheterna i vårt samhälle.

Hemläxa

Skriv en analys (400-600 ord) av hur en specifik samhällelig faktor (t.ex. media, traditioner, normer) har påverkat identiteten hos en person i ditt liv eller en känd person i samhället. Var tydlig med att ge konkreta exempel.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en presentation (t.ex. PowerPoint eller en poster) där de undersöker och presenterar identiteten hos en känd person och hur samhälle och kultur har påverkat deras liv. Detta skall involvera både visualisering och skriftlig redogörelse.

Förslag för nästa lektion

Kreativ skrivning: Identitet i framtiden
I nästa lektion kommer eleverna att arbeta med kreativ skrivning där de får skriva en framtida scenarion av sina liv och identiteter. Genom att tänka på hur framtiden kan se ut i en snabbt förändrande värld, kommer de att utforska sina önskningar och farhågor gällande sin identitet. Detta är relevant för att hjälpa eleverna att reflektera över sina framtida identiteter i relation till samhället.

Förberedelser

• Förbered resurser och exempel som kan inspirera eleverna i deras skrivande.
• Tänk på frågor att ställa under lektionen som kan utmana elevernas tänkande om identitet och framtid.
• Se till att det finns skrivmaterial tillgängligt för eleverna.


×