En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Svenska – Fröken Julie

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Fröken Julie av August Strindberg

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen fokuserar på dramatikens roll i litteraturen och hur den kan användas för att belysa sociala och psykologiska teman, inklusive relationer mellan könen och klasskamp.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet analysera och redogöra för handlingen samt centrala teman i dramatik, och reflektera över textens budskap och dess relevans i dagens samhälle.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av författaren (10 min)

  • Presentation av August Strindberg och hans betydelse som dramatiker
  • Diskutera hans liv och hur det påverkar hans verk, särskilt hans syn på kön och klass
  • Översikt av kontexten för “Fröken Julie” och den tid då det skrevs

Genomgång av handlingen (15 min)

  • Kort sammanfattning av handlingen i “Fröken Julie”
  • Identifiering av huvudkaraktärerna: Julie, Jean och Kristina
  • Diskussion om konflikterna och dynamiken mellan karaktärerna

Teman och symboler (15 min)

  • Utforska teman som klasskamp, könsmakt och identitet
  • Diskutera symboler och metaforer som används i pjäsen, till exempel naturen och de sociala hierarkierna
  • Analysera hur Strindberg använder språk och dialog för att förstärka teman

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Gruppdiskussion kring elevernas intryck och reflektioner om pjäsen
  • Reflektera över hur pjäsen fortfarande är relevant i dagens samhälle
  • Eleverna delar sina tankar och ställer frågor om textens teman och relationer

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i små grupper för att skapa en kort teateruppsättning av en scen från “Fröken Julie”. De ska fokusera på att förmedla känslor och spänning i sina framträdanden, vilket syftar till att fördjupa förståelsen för karaktärernas inre liv och de psykologiska konflikter som förekommer.

Exit-ticket

  • Vad handlar “Fröken Julie” om? (Sammanfatta kort.)
  • Vilka teman är centrala i pjäsen? (Nämn minst två.)
  • Hur påverkar klass och kön relationerna mellan karaktärerna? (Beskriv kort.)
  • Vilken symbolik finns i pjäsen? (Diskutera kort.)
  • Vad var din personliga åsikt om pjäsen? (Skriv en mening.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna läsa en utvald scen från “Fröken Julie” och skriva en analys av karaktärernas handlingar och deras motiv. Eleverna bör inkludera sina personliga reflektioner och koppla dem till temat om makt och kön.


×