Lektionsplanering: Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen täcker skönlitteraturens olika uttrycksformer och dess funktion, samt hur litteraturen kan ge insikter om kultur och samhälle, genom att fokusera på karaktärsanalyser och tematiska diskussioner.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet redogöra för handlingen i litteratur och identifiera centrala teman i berättelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av författaren (10 min)
- Presentation av Selma Lagerlöf och hennes bidrag till svensk litteratur
- Diskutera de kulturella och historiska kontexter som omgav hennes verk
- Hur påverkade Lagerlöf synen på kvinnor i författarskapet?
Genomgång av handlingen (15 min)
- Kort sammanfattning av berättelsen i “Gösta Berlings saga”
- Diskutera centrala karaktärer och deras relationer
- Identifiera bokens centrala konflikter
Teman och symboler (15 min)
- Utforska teman som kärlek, förlust och naturens betydelse
- Diskutera användningen av symboler (exempelvis stjärnor och magi)
- Analysera språkliga stilmedel som används i verket
Reflektion och diskussion (10 min)
- Gruppdiskussion om elevernas upplevelser av texten
- Reflektera över hur berättelsen speglar den tid den skrevs i
- Eleverna delar med sig av personliga tankar och frågor kring texten
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en karaktärsprofil för en av huvudkaraktärerna i “Gösta Berlings saga”. De ska beskriva karaktärens egenskaper, relationer och eventuella utveckling under berättelsen. Denna aktivitet syftar till att fördjupa förståelsen för karaktärernas komplexitet och utveckling.
Exit-ticket
- Vad handlar “Gösta Berlings saga” om? (Sammanfatta kort.)
- Vilka teman presenteras i boken? (Nämn minst två.)
- Hur påverkar karaktärernas relationer berättelsen? (Ge exempel.)
- Vilken roll spelar naturen i boken? (Diskutera kort.)
- Vad var din personliga åsikt om boken? (Skriv en mening.)
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna läsa ett kapitel från “Gösta Berlings saga” och skriva en kort reflektion där de fokuserar på de känslomässiga aspekterna i berättelsen, samt hur naturen skildras. Eleverna bör inkludera litterära termer och sina egna erfarenheter av texten.