Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Han Kang

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Författaren Han Kang

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar att eleverna ska läsa och analysera skönlitterära texter. Detta innefattar att förstå och tolka författarens budskap och stil genom att diskutera teman, karaktärer och berättarperspektiv i Han Kangs verk.

Betygskriterier

  • Eleven kan samtala om hur skönlitteratur kan beskriva och förklara människors livsvillkor och erfarenheter, och kan ge exempel på hur författarens val av perspektiv påverkar textens budskap.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Han Kangs författarskap (10 min)

  • Presentera Han Kang och hennes betydelse som författare.
  • Gå igenom hennes mest kända verk, t.ex. “Vegetarianen”.
  • Diskutera de teman som återkommer i hennes böcker, som identitet och trauma.
  • Berätta om den kulturella och historiska kontext som påverkar hennes författarskap.
  • Ställ öppna frågor till eleverna om deras förväntningar på författarskapet.

Läsning av utdrag (15 min)

  • Dela ut ett utdrag ur “Vegetarianen”.
  • Ge eleverna tid att läsa tyst.
  • Be eleverna markera intressanta delar som fångade deras uppmärksamhet.
  • Diskutera utdragets språk och stil.
  • Fråga eleverna om sina första intryck av texten.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i smågrupper.
  • Diskutera följande frågor:
    • Hur skildrar Han Kang sina karaktärer?
    • Vilka teman tycker ni står i fokus i texten?
    • Hur påverkar textens stil er förståelse av innehållet?
  • Sammanfatta varje grupps diskussion och lyft fram viktiga insikter.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Be eleverna tänka på vad de lärt sig om Han Kangs författarskap.
  • Diskutera skillnader och likheter mellan hennes verk och andra författare.
  • Fråga eleverna hur de kan använda sina insikter i framtida läsningar.
  • Ge tid för eleverna att ställa frågor.

Diskussionsfrågor

  • Vilka känslor väcker Han Kangs stil och val av ämnen hos er som läsare?
  • Hur kan kultur och historia påverka en författares skrivande enligt er? Diskutera med exempel från texten.
  • Vad tycker ni om att författare utforskar tabubelagda ämnen? Vilken roll spelar detta i Han Kangs verk?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kreativ text inspirerad av Han Kangs stil. De ska använda sig av de teman och stilar de diskuterat, som att skildra inre konflikter eller utforska identitet. Texten kan vara en kort berättelse eller en kort dikt. Eleverna ska också inkludera litterära tekniker som de lärt sig om, exempelvis metaforer eller symbolik. Ge eleverna tid att arbeta med sin text och sedan dela den med klassen om de vill.

Exit-ticket

  • Vad var det mest intressanta ni lärde er om Han Kang och hennes verk?
  • Nämn ett tema i texten som ni tycker är viktigt och varför.
  • Vilken del av texten berörde er mest, och hur?
  • Hur kan vi koppla texten till våra egna liv?
  • Vad skulle ni vilja veta mer om Han Kangs författarskap?

Hemuppgift

Eleverna ska läsa en av Han Kangs andra böcker, exempelvis “The Vegetarian” eller “Human Acts”, och skriva en reflektion på minst 500 ord. Reflektionen ska inkludera deras intryck av berättelsen, huvudteman, karaktärerna och en analys av författarens stil.

Citat

”Man måste alltid offra något för att få något” – Han Kang. Detta citat reflekterar över de centrala teman i Kangs arbete, där karaktärernas inre och yttre konflikter ofta framhäver en kamp mellan önskningar och verkligheter.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Kultur och identitet i litteraturen. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska hur skönlitteraturen behandlar frågor om kultur och identitet genom olika författares perspektiv och stil.


Modern Tillbaka-knapp