Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Identitet och kultur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla textens budskap och tema samt dess syfte och avsändare. Eleverna ska också få möjlighet att analysera och diskutera skönlitteratur och sakprosa som belyser samhällsfrågor och identitet, särskilt kopplat till ungdomars erfarenheter och kultur.
Kunskapskrav
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt och visar god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för utvecklade resonemang om innehållet i olika texter, samt visar goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat identitet (10 min)
• Diskutera vad identitet betyder och vilka faktorer som påverkar vår identitet, såsom kultur, kön, och sociala relationer.
• Ge exempel på olika identiteter i dagens samhälle, och hur dessa kan påverka individers liv.
• Återkoppla till kända verk eller noveller som berör tematik kring identitet.
Läsning och analys av en text (15 min)
• Introducera en skönlitterär text eller novell som handlar om identitet (exempelvis “Kallocain” av Karin Boye).
• Be eleverna att läsa texten i tystnad och anteckna sina tankar om huvudkaraktärens identitet och de omgivande kulturella faktorerna.
• Diskutera i helklass och låt eleverna dela sina insikter om textanalysen.
Gruppdiskussion (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp en specifik fråga att diskutera kopplad till textens teman, t.ex. “Hur påverkar kulturella värderingar individens identitet?”
• Låt grupperna reflektera och sedan återkomma till helklass för en kort sammanfattning av var och en.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
• Sammanfatta de diskussioner som har förts under lektionen.
• Betona vikten av att förstå identitet i både en personlig och kulturell kontext.
• Ge förberedelsetid inför aktiviteten som följer i nästa del av lektionen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion (300-400 ord) där de utforskar sina egna identiteter och hur de påverkas av olika kulturella faktorer. Eleverna kan använda texten som referens för att illustrera sina tankar. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad innebär identitet för dig? Svar: Identitet handlar om hur vi ser på oss själva och hur vi uppfattas av andra.
• Nämn en faktor som har påverkat din identitet. Svar: Min kultur har starkt påverkat min identitet.
• Hur kan litteratur hjälpa oss förstå identitet? Svar: Litteratur kan ge insikt i olika perspektiv och livsberättelser.
• Vilka känslor väcker texten ni har läst? Svar: Texten väcker tankar kring ensamhet och tillhörighet.
• Varför är det viktigt att diskutera identitet i skolan? Svar: Det är viktigt för att öka förståelsen och respekten mellan olika individer och kulturer.
Hemläxa
Skriv en personlig berättelse eller en fiktiv berättelse baserad på temat identitet, som kopplar till de diskussioner ni haft i klassen. Berättelsen ska vara 500-700 ord lång.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att välja en skönlitterär text som handlar om identitet och göra en djupgående analys av centrala teman och bidragande faktorer till identiteten hos karaktärerna. De ska även koppla detta till deras egna livserfarenheter och nutida samhällsfrågor.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av olika identiteter. I nästa lektion kommer eleverna att jämföra och kontrastera olika identiteter från olika kulturer och tidsperioder utifrån valda texter. Det är relevant för att bredda elevernas förståelse för mångfald och ge dem verktyg att analysera strukturer och normer i samhället. Vi kommer att fokusera på att koppla textanalys till aktuella frågor om identitet i dagens samhälle.
Förberedelser
• Välj en skönlitterär text som eleverna ska läsa innan nästa lektion.
• Förbered frågor för diskussionen som kopplar texten till temat identitet.
• Samla exempel på olika identiteter från kulturhistorien som kan användas för att illustrera lektionens tema.