Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Kritiska och argumenterande texter

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Att analysera och skriva kritiska och argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva och analysera kritiska och argumenterande texter. Fokus ligger på att utveckla förmågan att formulera och stödja åsikter med välgrundade argument, samt att bemöta och reflektera över motargument. Eleverna ska också lära sig att använda källor på ett korrekt och ansvarsfullt sätt.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll och fungerande struktur. Dessutom kan eleven identifiera och använda typiska språkliga drag och argumentationsstrukturer. Eleven visar också förmåga att reflektera över och diskutera sina egna och andras texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kritiska och argumenterande texter (10 min)

  • Diskutera vad som kännetecknar kritiska och argumenterande texter, syftet med dem och hur de används i stora samhällsfrågor.
  • Gå igenom strukturen av en argumenterande text, med fokus på de vanligaste elementen som påstående, stödjande argument och motargument.

Exempel och analys av argumenterande texter (10 min)

  • Dela ut exempel på argumenterande texter, som debattartiklar, och ge eleverna tid att läsa.
  • Be dem att identifiera huvudargumenten, motargument och eventuell användning av källor.
  • Diskutera vad som gör dessa texter effektiva eller vad som kan förbättras.

Skrivövning: Skriva en argumenterande text (10 min)

  • Ge eleverna i uppdrag att skriva en kort argumenterande text (300-400 ord) om ett aktuellt ämne.
  • Uppmana dem att formulera en tydlig ståndpunkt och inkludera minst tre argument, samt beakta potentiella motargument.
  • Låt dem arbeta med att strukturera sina respektive texter.

Grupprespons och feedback (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper där de får läsa sina texter för varandra.
  • Be dem ge konstruktiv feedback med fokus på tydlighet, argumentens styrka och struktur.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vilka element som behöver förbättras i texterna.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen och diskutera vad de lärt sig om kritiska och argumenterande texter.
  • Be eleverna reflektera över hur deras perspektiv kan ha förändrats av att skriva och läsa argumenterande texter.
  • Diskutera vikten av att analysera och förstå andra perspektiv i argumentation.

Aktivitet

Eleverna ska revidera sina argumenterande texter utifrån feedback de fått under diskussionerna och lämna in en slutgiltig version för bedömning.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

  • Vad gör en argumenterande text effektiv? En effektiv argumenterande text har klart formulerade argument, en logisk struktur och bemöter motargument på ett övertygande sätt.
  • Vad är skillnaden mellan fakta och åsikt? Fakta är verifierbara upplysningar medan åsikter är personliga uppfattningar som inte nödvändigtvis är stöd av bevis.
  • Hur kan man stärka sina argument? Genom att stödja dem med fakta, statistik och referenser till pålitliga källor.
  • Varför är det viktigt att bemöta motargument? Att bemöta motargument visar att man har övervägt olika perspektiv och stärker ens egen argumentation.
  • Hur kan du ge konstruktiv feedback på andras texter? Genom att lyfta fram både styrkor och svagheter i texten, samt ge specifika förslag för förbättring.

Hemläxa

Skriv en längre argumenterande text (500-700 ord) på ett ämne av ditt val och se till att inkludera tydliga argument och motargument. Tänk på att använda retoriska verktyg för att förstärka din text.

Fördjupningsuppgift

Som en del av fördjupningsuppgiften ska eleverna välja en aktuell samhällsfråga och skriva en djupgående argumenterande artikel (800-1000 ord) där de analyserar och diskuterar olika källor och perspektiv, samt inkluderar sina egna åsikter och reflektioner.

Förslag för nästa lektion

Tema: Texter och berättande

I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man skriver berättande texter och hur man bygger upp en stark berättelse. Eleverna får möjlighet att arbeta med karaktärsutveckling, plott och strukturer inom berättande skrivande. Denna lektion är relevant för att ge eleverna verktyg för att utveckla sin kreativa skrivförmåga och lära sig hantverket bakom att skapa fängslande berättelser.

Förberedelser

  • Förbered exempel på argumenterande och kritiska texter för analys och diskussion.
  • Skriv ner exempel på retoriska verktyg som kan diskuteras under lektionen.
  • Utveckla diskussionsfrågor som kan hjälpa eleverna att reflektera över sina analyser och presentationer.

Modern Tillbaka-knapp
×